Just another WordPress.com site

SCHIPHOL NA 19.00 UUR DICHT

vulkaan2

BRUSSEL – Het Nederlandse luchtruim gaat vanaf donderdagavond 19.00 uur dicht in verband met de stofwolk die is ontstaan door een vulkaanuitbarsting woensdagochtend in IJsland.

Update: NASA vreest uitbraak Katla

AMSTERDAM – De NASA vreest dat de uitbarsting en de enorme aswolk van de Eyjafjallajökull-vulkaan mogelijk slechts de voorbode is van een veel grotere uitbarsting van de naastgelegen Katla-vulkaan.

Volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie kan dit bovendien betekenen dat de vulkanische activiteit in het gebied nog voor onbepaalde tijd kan aanhouden.

De IJslandse kustwacht meldde vanmorgen overigens dat de kracht van de uitbarstingen van de vulkaanonder de Eyjafjallajökull-gletsjer in IJsland vrijdag is afgenomen en dat de vulkaanminder gevaarlijke stoffen uitstoot. De gaswolk die momenteel wordt gevormd heeft ook een ‘schonere’ samenstelling en bestaat bijna alleen nog uit water en stukjes steen. Ook de IJslanders waarschuwen echter dat dit niet betekent dat er ook snel een einde aan de erupties zal komen.

Bron: Telegraaf.nl

Update 19 april

 

AMSTERDAM – In het zuiden van IJsland is maandagmiddag opnieuw een vulkaan uitgebarsten.

 
De IJslandse nationale televisie zendt livebeelden uit van de Helka vulkaan, waarop veel rook te zien is.

De Hekla is IJslands grootste en bekendste vulkaan. De vulkaan is ketenvormig en 1491 meter hoog. De Hekla is de meest actieve vulkaan van IJsland. De voorlaatste uitbarsting van de vulkaan was in 2000.

Dit is geen kattepis wat er gebeurt. Na de IJslandse problemen met de cash, nu de ellende met de ash, zo gaan de grapjes al ten ronde. Het is echter geen grapje. Het is niet alleen heel naar voor het IJslandse volk, maar ook voor de Europese luchtvaart en de reizigers. De economische gevolgen kunnen groot zijn.
Hopelijk wordt dit niet al te groot.

Delphi 

11 Reacties

  1. Regenboog

    Toch mooi dit natuurverschijnsel (zolang er geen slachtoffers vallen). En een verplichte stop op gevaarlijke uitstoot van vliegtuigen? Opwarming van de aarde? De natuur gaat haar gang en vraagt niet naar economische schade. Onze planeet laat zien dat het al lang warm/heet is!

    april 19, 2010 om 1:09 pm

  2. delphi

    Ondergrondse aardbevingen zijn de redenen; de aarde trilt, de aarde beeft. Het begint een beetje apocalyptische vormen voor IJsland aan te nemen, als we van het ergste scenario uitgaan, heel IJsland is zowal een vulkaan. Nou, dan komen ze maar hier naar toe… ik wil wel een IJslander in huis nemen.
    Nu heb ik weinig verstand van gaswolken, maar de recente uitbarsting bleek code oranje. Wereldwijd zijn er meer orkanen actief met code oranje en geen vliegverbod. Is de wolk dat hieruit ontsnapt anders? Ja, zwavel, dat wel … het beest uit de Aarde… brrrrr….! Hebben we dat ook weer gehad.
    Ja, de opwarming van de aarde vind ik een beetje hoaxerig. Wel ben ik al reeds heel lang van mening dat er veel betere en schonere manieren zijn om met het milieu om te gaan, maar de zakkenvullers hebben daar nooit aan gewild. Als burger heb je maar te slikken en te pikken wat aangeboden wordt, maar er zijn veel en veel betere technieken en methoden.

    april 19, 2010 om 7:20 pm

  3. Regenboog

    Het probleem is dat ik ook een zakkenvuller ben. Waar het goedkoop is wordt door mij boodschappen gedaan. En wat blijkt achteraf? Komt uit de landen waar werkkrachten goedkoop zijn. Kinderarbeid!
    Alhoewel (wat een woord), Bijenkorf, Meddens, beweren tegen mij dat o.a. kleding, schoenen uit IT en DE komen. Maar wie werken daar? Dat weten ze niet. Nou ik wel.
    Dan zit ik dan thuis met een plastic zakkie met artikelen die niet deugen. Wat moet ik dan? Gewoon kleding en schoenen aantrekken, zonder enige schaamte. Nog een extra jas kopen voor het geval dat er vulkaanrommel naar beneden komt.
    In geval van nood zijn IJslanders bij mij ook welkom en jij met jouw gezin ook.

    april 19, 2010 om 9:58 pm

  4. Miranda

    En als het niet door kindertjes gemaakt wordt dan komt het wel uit China waar ze arbeiders voor net iets meer dan 0,01 ct p.u. laten werken. Getver, die grondstoffen. Ik haalde uit zo’n ballenautomaat voor 2 euro een Barbapapa. Toen ik het balletje opendeed kwam mij een lucht tegemoet……en die hing er na 3 dagen nog aan. En dat moet je dan aan een kind geven. Zwaar kankerverwekkend. Met héél veel andere zaken uit die Aziatische landen is het idem dite. En dan de omstandigheden waaronder ze werken. Mogen we heel erg blij zijn dat we hier wonen.

    Trouwens Delphi, dat van de Hekla had ik ook gelezen, want wij volgen het nieuws hier over IJsland van uur tot uur. De vakantie komt nu wel erg dichtbij en als het er geannuleerd moet worden is het foetsjie met het geld. We zijn absoluut verzekerd tegen aanvaringen (???) maar natuurgeweld ho maar. Zou toch zonde zijn. Maar gelukkig was Hekla inderdaad loos alarm.
    Doet aan het feit niet af dat de Kapla heel goed in de gaten gehouden wordt, want dat is een joekel en hij is erg onrustig. Nou ja, we zien wel.

    april 20, 2010 om 4:49 pm

  5. Regenboog

    Miranda voortaan wel iets royaler zijn hoor bij het kopen van een presentje voor een kind………..grappie.

    april 21, 2010 om 12:43 am

  6. Miranda

    Regenboog geloof het of niet Barbapapa was voor mezelf bedoeld. Omdat ik het leuk vind en omdat er door het dure kindercadeautje geen geld voor mezelf meer over was. Is dat wat……..ha, ha.

    april 21, 2010 om 11:04 am

  7. Regenboog

    Uit het dure kindercadeautje blijkt dat jij een goed hart hebt. Ik ben hierdoor diep onder de indruk van jouw “zijn”.
    Doe dar rot poppetje maar gauw weg voor dat jij er ziek van wordt. De goeden moeten behouden blijven voor de mensheid en jij zeer zeker nu ik dit ontroerende verhaal ken. Mooi gezegd?

    april 21, 2010 om 12:08 pm

  8. Miranda

    Nou ben ik het die de tranen in z’n ogen heeft van ontroering. Wat overweldigend toch wanneer je zó begrepen en gewaardeerd wordt. He…zucht! Poppetje hoef ik niet meer weg te gooien, liep uit zichzelf al weg. Waarschijnlijk giftige pootjes.

    april 21, 2010 om 12:38 pm

  9. delphi

    Joh, ik hoop voor jou dat alles rustig blijft. Ijsland is zo mooi, al ben ik er nog nooit geweest.

    april 21, 2010 om 2:02 pm

  10. Miranda

    Dank je Delphi. Maar ik ben slechts stand/by person. Mijn dochter gaat met een vriendin, maar die heeft privéproblemen, dus nu is het afwachten wat er gaat gebeuren. Gaat vriendin wel en vliegtuig niet? Gaat vriendin niet en vliegtuig ook niet en zo nog een aantal variaties. En als alles nee is mag ik mee, want vriendin heeft geen anuleringsverzekering genomen. Was een beetje dom he.

    april 21, 2010 om 2:43 pm

  11. Regenboog

    Vulkaanas in IJsland? Belachelijk.
    Is gewoon “bankROET”.

    april 22, 2010 om 12:34 am

Reacties afgesloten

