Just another WordPress.com site

MUIZENISSEN

Volgens dit blog worden er muizen met een menselijk spraakgen gekweekt. Nu is er voor een (gecompliceerde) spraak nog meer nodig, stembanden die verschillende klanken kunnen voortbrengen, kennis van de taalstructuur, de betekenis ervan enz. In kleine muizenhersentjes passen te weinig neurologische verbindingen om dit tot stand te brengen (tenzij weer met een of andere chip).

Maar grotere dieren, of primaten, zouden wellicht zo in de toekomst spraak kunnen ontwikkelen, zoals wij dat kennen, wellicht. Trap je op een hond z’n staart: ‘He, kan je niet uitkijken, boerenl.’. Een soort Dr. Doolittle zeg, maar. Voorlopig kreeg ik dit idee bij pratende muizen.

Lysander

4 Reacties

  1. Regenboog

    Ha, ha, het is leuk verzonnen “pratende beestjes”. Overigens moet ik Lysander een compliment geven voor het feit dat ze een dergelijk artikel heeft kunnen vinden. Ik kom niet vaak dergelijke onzin tegen (ik neem aan dat je het met me eens bent) maar vind het wel leuk.

    Wetenschappers zijn het er over eens dat dieren niet kunnen praten. Wel kunnen zij signalen afgeven van gevaar, dreiging, angst, pijn enz. Maar dierlijke instinct werkt anders dan de menselijke hersenen.

    Als een aap in een spiegel kijkt ziet hij/zij ook een aap. Een mens daarentegen ziet zichzelf, herkent zichzelf, kijkt naar wat mooi is aan zichzelf of wat lelijk is. Toevallig was dit gisteren op tv (serie over Darwin’s reis). Spreken en daarbij het hebben van normen en waarden (nou, nou…..) bestaat bij dieren niet. Het is eenzijdig. Als een aap een ander ander vlooit is de andere niet dankbaar. Een mens laat gevoelens blijken van dankbaarheid en kan dit ook uitspreken.

    Nu doet zich het wonderlijke voor dat aanhangers van het Darwinisme die stellen dat de mens voortkomt uit de mensachtige aap waarschijnlijk geen gelijk hebben. Maar dat in het hele verre verleden (6 miljoen jaar geleden) er toch een totaal nieuw leven is ontstaan wat nu mens is. Zijn doen en laten wordt beheerst door hersenen die in bij levende wezens uniek is. Daardoor is er ook spraak mogelijk en het communiceren niet uitsluitend afhankelijk is van gebarentaal of geluiden.

    Lysander, zo zie je maar dat niet overal een antwoord op is te vinden. Gelukkig maar, want anders hebben wij niets meer te melden of te schrijven. Bovendiendien zou ik het dagelijkse leven maar saai vinden als ik alles wist.

    mei 10, 2010 om 6:51 pm

  2. delphi

    Zo, weer terug ….

    Ik zal het compliment aan Lysander (een HIJ) doorgeven.

    Volgens mij hebben ze bij apen wel degelijk wat meer ontwikkelde emoties gezien. Overigens ben ik ook niet dankbaar als Orin mij vlooit; dat is heel vanzelfsprekend.
    Ook bij andere dieren zien ze emoties terug, bijvoorbeeld als ze een jong verliezen. Ze staan er wellicht wat minder lang bij stil, vergeten het, maar weten wij veel of ze verdriet voelen?

    Dolfijnen schijnen ook over hogere cognitieve vermogens te beschikken.

    Delphi

    mei 10, 2010 om 10:02 pm

  3. Regenboog

    Sorry, ik heb soms moeite om bij muizen te zien of het een hij of zij is. Ligt niet aan de muizen maar aan mijn vergrootglas………………grappie.

    mei 11, 2010 om 12:14 am

  4. delphi

    Ik bedoelde niet die muis, maar Lysander. Dat is er een met een slingertje.

    En bij muizen moet je knijpen. Piept hij krijsend, dan is het een mannetje. Piept zij hoog, dan is het een vrouwtje. Wel hard knijpen hoor.

    mei 12, 2010 om 1:04 pm

Reacties afgesloten

