Just another WordPress.com site

ARACHINIDA PANGASIUS, RECEPT

Dit heerlijke recept is heel gemakkelijk te maken, ook voor niet kookkenners. De naam is ArachinidaPangasius.

Je hebt ervoor nodig, vier personen

Vier pangasiusfilets in reepjes gesneden, spinazie, vers of uit de diepvries, basilicumblaadjes, zeekraal, zeezout, peper, olie of margarine, een bosje lenteuitjes, eventueel limoensap

Snij de lenteuitjes in ringetjes. Bestrooi de pangasiusfilets met zeezout en peper. Sorteer de zeekraal naar kleine en grotere ´pootjes´. Kook de spinazie en was de basilicumblaadjes. Smoor de lenteuitjes en de vis in boter of olie zachtjes. Giet de spinazie af en laat dit uitlekken. Leg bergjes vis met lenteui op de bordjes en sprenkel er eventueel een paar druppels limoensap over. Leg de pootjes ernaast. Bedek het met een laag spinazie en werk het af met de basilicumblaadjes.

Als warm voorgerecht of hoofdgerecht. 

Variaties, afdekken met groene pesto i.p.v. spinazie, helemaal afdekken met basilicumblaadjes.

Erg gemakkelijk en heel erg lekker.

Delphi

7 Reacties

  1. Miranda

    Lijkt me weer heerlijk op één ding na: de pangasiusfilet. Begin er niet aan het is rommel, afvalvis en veelal giftig. Ze zwemmen vaak in afvalwater van kerncentrales dus geven vaak licht. Wel handig als er weer een stroomstoring is.
    Daarbij zitten ze in basins waarin eigenlijk geen voedsel gegooid wordt want……ze leven van hun eigen poep. Daarom zwemmen ze zo heerlijk samen met andere vissen want die poepen ook, dus hebben ze af en toe een ander smaakje.

    De visjes zijn niet voor niets zo goedkoop: 1,59 per kilo diepvries. Je zult begrijpen dat het er bij mij niet inkomt. Maar dit vervangen voor een heerlijk ander filetje; geen enkel probleem, ik ga het uitproberen.

    mei 18, 2010 om 7:41 pm

  2. Regenboog

    Hier kan ik me bijna niets bij voorstellen. Het lijkt me een smakelijk hapje. Maar als ik de pootjes bekijk is dat vermoedelijk bedoeld als garnering. Ik denk niet dat het een vulling voor mijn lekkere trek is. Overigens is deze schaal prachtig opgemaakt. Ondanks het exotische, excentrieke uiterlijk van deze delicatesse wordt je als het ware toch gedwongen te proeven daarvan. Ongeacht de gevolgen.

    Zoiets, Delphi, moeten we samen een keer uit proberen midden op CS van Den Haag. Even wachten met het eten…..wedden dat binnen de kortste tijd een volksophoop is. Babylon loopt leeg (want geruchten gaan heel snel dat er iets te doen is in de hal). Radio, tv, kranten erbij en dan als klap op de vuurpijl kom jij met je nieuwe kinderboek. Dan wordt dat ook een bestseller.

    Waarom een bestseller? Laat de commercie dan maar aan Regenboog over, jouw boeken gaan dan als broodjes over de toonbank, daar zorg ik wel voor. Het denkpatroon van veel mensen stijgt niet uit boven het niveau van een kinderboek (de mijne ook niet, wee je gebeente Miranda als dat gaat beamen!!!!). Daar zal ik handig op inspelen hoor. Dat heb ik allemaal over voor jou.

    Liefs van je zakenpartner
    Regenboog

    mei 19, 2010 om 11:28 am

  3. fred

    Voor de liefhebbers heb ik nog een eigen gemaakte overheerlijke warme pangasius visroomsaus met Pernod gecreëerd. Deze saus kun je ook bij andere vissoorten gebruiken zoals o.a. bij koolvis, garnalen, zalm etc.

    Voor 4 personen

    15 gram roomboter
    2 sjalotten
    4 eetlepels visbouillon uit potje
    2 eetlepels Pernod
    1 theelepel limoensap
    250 ml alpro soya culinaire room
    2 theelepels verse fijngesneden dille
    een mespunt fijngesneden verse peterselie
    snufje zeezout
    klein beetje zwarte peper

    Smelt de roomboter in een sauspannetje geel bruin voeg de fijngehakte sjalotten toe en fruit ze tot ze glazig zijn.
    Voeg daarna de visbouillon, Pernod en limoensap toe en laat het voor de helft inkoken.
    Voeg dan de room toe zout en peper na smaak de peterselie en op het allerlaatste de dille.
    Laat het 1 minuut op een laag pitje koken en klaar is Kees. Giet wat langs de pangasius.

    Eet smakelijk

    mei 19, 2010 om 12:43 pm

  4. Miranda

    Fred toch, heb je niet gelezen wat ik schreef van die vis? Getver. Ken je het programma Dirty Jobs (de naam zegt het al) o¨p Discovery= Daar werd het hele verhaal in behandeld vorige week.

    En Regenboog, een vis met pootjes? Uit welk ei komt die dan gekropen? Geeft niet als ie maar smaakt! Verder bemoei ik me absoluut niet met zakelijke overeenkomsten tussen jou en Delphi. Als ik het zou zijn zou ik ernstig twijfelen aan eenpartnerschap met jou. Babylon staat al een aantal jaren leeg en parkeren in de omgeving is ook niet mogelijk. Er wordt al jaren gewerkt. Maar je hebt dan wel lekker de ruimte natuurlijk……

    mei 19, 2010 om 1:00 pm

  5. Regenboog

    Babylon leeg? Deze week nog heb ik daar massa’s mensen gezien. Parkeren, ook geen probleem, gewoon Malieveld afhuren. Ook daar verdient Delphi dan aan. Kom even een beetje in het openbaar twijfelen aan mijn zakelijke instincten.

    Bovendien vind ik jouw antwoord smaad. Het is aantasting van mijn eer en goede naam. Dit ga ik aanhangig maken en eis een immateriële schadevergoeding van jou. Een dergelijke vergoeding is nog belastingvrij ook. Dat geef ik dan ook weer aan Delphi. Is nieuws voor de media, laat ik me ook voor betalen. Delphi loopt binnen dank zij…………….jou……..haha.

    Als je het goed bekijkt en speelt zijn we hierdoor alle drie zakenpartners, pfffffff!

    mei 19, 2010 om 1:49 pm

  6. Miranda

    Ha, nog iets….Malieveld afhuren? Het heeft nog nooit zo vol gestaan: de Tong Tong is vandaag geopend en ze zijn 2 weken aan het opbouwen geweest. Van voor naar achter vol, dat krijgt zelfs de kermis niet voor elkaar.

    Goh, jij hebt lange tenen. Verdraaid daar heb ik ook nog een recept van, lang tenensoep, maar dat is een ander verhaal. Als je het nu hier zou horen, dan kwam je niet meer bij; alles giert het hier uit. Van mij schadevergoeding eisen? Ken je die van die kale kip????? Logisch anders kom ik overmorgen niet in Newcastle natuurlijk. Maar ik snap je groene kleur nu ook hoor, je wilt gewoon mee. Nou vooruit dan maar. Jullie allemaal, de volgende keer. Meer dan van harte welkom om het goed te maken.

    mei 19, 2010 om 2:26 pm

  7. delphi

    @Regenboog, geweldig dat je mijn zakenpartner wil zijn. Babylon ken ik wel, ik heb er ambivalente herinneringen aan, maar het is het perfecte uitgangspunt om succesvol door te breken. Vanuit die locatie kan ik gemakkelijk een lange neus opzetten richting een paar wezens, die mij het licht in de ogen niet gunden en roepen: nananana. Lekker puh!
    Alleen, dit soort zaken is nooit voor mij een motief om te doen wat ik wil. Babylon deed in relatie tot de herkomst van de naam, deze achtergrond eer aan door het negatieve veld dat zich erom heen trok.
    Toch heel lief van je, het aanbod.

    Ja, je krijgt een blommetje (zie mijn nieuwste artikel).

    De pootjes is zeekraal en dus erg lekker bij vis.

    en van onze sauzenexpert Fred weer een heerlijk sausje. Dank je wel. Zo nu weer eens tijd voor een serieus bericht. Ik ga eens speuren.

    Delphi

    mei 19, 2010 om 8:10 pm

Reacties afgesloten

