Just another WordPress.com site

BP BESTRIJDT OLIE AL DRIE WEKEN MET GEVAARLIJK GIF UIT PUUR WINSTBEJAG

Getuigen van olieramp in Golf van Mexico: “Alles is dood”

Onthuld: hoe BP al drie weken lang de oceaan met gevaarlijk gif besproeit uit puur winstbejag

Het ecologische drama dat het dagelijks weglekken van miljoenen liters olie in de Golf van Mexico veroorzaakt is al niet in woorden te vatten, maar daar blijkt het niet mee op te houden. Obama heeft BP bevolen onmiddellijk te stoppen met z’n voornaamste wapen in de bestrijding van de olievlek: het besproeien met Corexit. Dat goedje blijkt niet eens goed te werken voor het verdunnen van de olie, en het is veel giftiger dan vermoed en tout court dodelijk voor al het leven in de oceaan. Het ergst van al: BP wist dat van dag één maar koos ervoor om het product te gebruiken uit winstbejag.

lees hier verder

Langzamerhand begint de ernst van deze ramp voor de ecologie door te dringen. Sommigen beschouwen dit als de opening van het tweede zegel van de bijbelse bazuinoordelen. Openbaringen bevat beeldspraak en symboliek en deze gebeurtenissen passen hier bij.

”En de tweede engel blies de bazuin, en er werd iets als een grote berg, brandend van vuur (het platform) in de zee geworpen, en het derde deel van de zee werd bloed, en het derde deel van de schepselen in de zee, die leven hadden, stierf, en het derde deel van de schepen verging. (openbaring 8:8)”

In elk geval is de omvang ervan nog lang niet te overzien, maar zeer ernstig en … door menselijk handelen/fouten veroorzaakt. Leren we het nooit? Het milieu is de basis van het leven. Er zijn zoveel goede alternatieven, maar daar wil men niets van weten, want dat levert niet voldoende centjes op.

De prijs zal hoog zijn, in de eerste plaats voor de dieren en planten, maar uiteindelijk ook op ons bord terecht komen … en  dan heb ik het niet over geld.

Orin

21 Reacties

  1. Regenboog

    “Daar kun je gif op innemen” is een oud gezegde. Voor velen is dit een “ver van m’n bed show” maar we komen er wel achter dat deze ramp onvoorstelbaar groter is dan aanvankelijk werd gedacht. Naast de vele andere die ook veroorzaakt zijn door oliemaatschappijen.

    Waarom is de prijsopdrijvende vraag naar olie zo groot. Alleen door grootverbruikers? Industrie? Ja, maar ook door mij, gas, electriciteit, auto’tje enz.

    mei 22, 2010 om 11:21 pm

  2. delphi

    Ja, li3ve Regenboog… best allemaal zorgelijk.
    Dank voor je aanvulende bericht.

    Orin/Delphi

    mei 22, 2010 om 11:49 pm

  3. Miranda

    Goedemorgen allemaal, Miranda is back in town! Wat een trieste toestand toch allemaal dit. We zullen pas over een paar jaar weten wat dit allemaal voor ellende heeft aangericht. Vanmorgen dobberde ik nog in de stralende zon voor Ijmuiden op de King of Kobenhagen en zag voor het eerst het enorme windmolenpark dat daar in zee staat. Ik wist eerlijk gezegd niet dat we het hadden. Maar enfin, daar gaat het even niet om: ook hier is het echt smerig soms, ondanks het strak blauwe hemeltje. Boven dat windpark en dan zo ver je kon kijken lag net boven een zee een hele vieze geelachtige streep luchtvervuiling. Echt te smerig voor woorden. Zal wel van Chorus daar komen. Maar oom dit moet je dus niet onderschatten. Het zijn van die dingen die je blijkbaar vanaf de kust niet ziet. Maar niet te vergelijken met die olieramp natuurlijk. Alhoewel, op de lang termijn en alles samen, ik ben blij dat ik het niet meer zal meemaken.

    Toch nog een fijne pinksteren allemaal!!!!!

    mei 23, 2010 om 11:48 am

  4. delphi

    Leuk dat je terugbent of niet natuurlijk (dat je het zelf niet leuk vindt, bedoel ik).
    Pfff… gisteren vertelde Orin dat zijn bedrijf naar Limburg moet verhuizen … we zijn nog in overleg over de te nemen stappen. Het heeft weinig nut, want na een jaar moeten ze misschien weer ergens anders heen.
    Gisteren zat ik lekker in het zonnetje en jawel hoor, weer een raster strepen in de lucht.

    Het wordt hoogtijd dat er ingegrepen wordt. Wij zullen het wellicht niet meer fysiek meemaken, maar we hebben ook verantwoording af te leggen t.o.v. onze kinderen en eventueel kleinkinderen.

    Delphi

    mei 23, 2010 om 12:22 pm

  5. Miranda

    Maar Limburg is wat mij betreft helemaal geen straf hoor, zolang je maar niet in de buurt van die stinkfabrieken zit. Maar ik weet natuurlijk n iet hoe jij er over denkt.
    Wat betreft die chemtrails: ik hoor het gisteren aan de telefoon, hoe erg het was hier. Aan de overkant was niets, helemaal niets. En dat is maar goed ook, want het was een bloody 30 graden en dat in een drukke stad. Bijna niet te doen.
    En het is maar goed dat ik terug ben, want ik viel van het ene buffet in ’t andere. Op ’t laatst kon je me bijna de eetzaal uitrollen. Ik ben dat helemaal niet meer gewend. Ach + 3 kilo in 2 dagen tijd, moet kunnen. Pffffffffff. Erg he.

    mei 23, 2010 om 1:29 pm

  6. Regenboog

    Welkom thuis Miranda, begrepen dat jij kilo’s bent aangekomen bent aangekomen. Dat is goed voor de handvatten…! Maar verbaast je da? Op zo’n bootje kan je niet anders dan eten. Natuurlijk uitsluitend datgene wat lekker is, dan blijft ieder mens toch (vergeef me het woord) bunkeren. Mijn ervaring is wel dat door het eten en drinken(!) een “tukkie” noodzakelijk is. Bovendien bij 30 graden ga ik de stad niet meer in, dat lukt me niet, daar heb ik een oplossing voor….een eethuisje met airco…….met een glaasje erbij…….

    mei 23, 2010 om 2:01 pm

  7. delphi

    Ach, het ligt geloof ik wel redelijk dicht in de buurt van industrie, maar is ook wel idylisch. Ik heb geen bezwaar op zich, maar Orin wel. Wel zijn we tot drie keer toe in ons leven door Limburgers, die hier in het Haagse zijn komen werken, op een lelijke manier buiten spel gezet, 2 x een baan erdoor verloren en 1 x betrof het Lysanders positie. Dus ik mag ze niet zo, die Limburgers.

    Delphi

    mei 23, 2010 om 2:51 pm

  8. delphi

    Oh, ook nog uit die hoek; het schenden van mijn copyrights. Dus alle reden om die mensen te mijden. Kan geen toeval zijn.

    Delphi

    mei 23, 2010 om 2:53 pm

  9. Regenboog

    Ik kan mij daarbij iets vaags voorstellen. Het is de toon die de muziek maakt. Bij voorkeur geen “C”.

    mei 23, 2010 om 3:22 pm

  10. Miranda

    @Delphi, maar het is nu dan wel zo dat jullie een plek gaan innemen die niet voor de Limburgers is weggelegd, dus jullie h joh, wegwezen uit die stinkrandstad en op naar het schone Limburg. Ik zou wel willen hoor!

    @Regenboog, nu staan onze neuzen helemaal dezelfde kant op! Jij begrijpt het: het is barsten of buigen op zo’n boot en laten we wel wezen, een all you can eat Scandinavian buffet……..dat is genieten en smullen. Vooral voor iemand die al een half jaar geen schijfje aardappel of spaghetti heeft gegeten. En als je dan de eerste klap hebt verwerkt als je uit de pendelbus stapt dat het in Engeland dus ook wel een echt 30 graden C kan zijn, dan kijk je razendsnel om je heen, spot een meer dan geweldige Yeh Sushi! en je hebt je ontbijt al te pakken. ’s Avonds terug op de boot na een copuleus maal blijft er dan niets anders over helaas dan tijdens de shows coctails uit te proberen als daar zijn : Frozen Mudder en de namen daarna herinner ik me niet meer, ha, ha. En dan is het al snel + 3 kilo. Maar eerlijk is braaf: het is veel vocht dat ik vasthoud. Dus ik hoop alles morgen weer kwijt te zijn. Zucht.

    mei 23, 2010 om 3:42 pm

  11. Regenboog

    ……het is veel vocht dat ik vasthoud…….hahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!
    Dat is ruim 3 liter binnen 24 uur kwijt raken, dat noem ik nog eens vervuiling! Je maakt mij niet wijs dat het nog naar Moeders Voor Moeders gaat. Er gaat veel van de Gemeente ‘s-Gravenhage (Goh wat een lange naam) via de riolering naar de Noordzee. Nu weet je waarom er verschil is tussen eb en vloed op zee. En Corio de schuld geven van die gele gloed? Laat me niet lachen. Neem maar een plastablet in des te sneller ben je weer op je ouwe gewicht. Is ook goed voor je bloeddruk meissie……………hahahah Wauw.

    mei 23, 2010 om 4:06 pm

  12. Regenboog

    Miranda, doe gauw wat ik je gevraagd heb, voordat de vliezen breken…………
    Een bezorgde Regenboog.

    mei 23, 2010 om 4:09 pm

  13. Miranda

    @Regenboog, denk je nou echt dat ik niet volledig voorbereid en uitgekiend een paar daagjes wegga? Juist omdat ik de plaspil niet genomen had is het allemaal vocht. En de sluizen die hier om 1 uur opengingen waren niet die van IJmuiden, dat was puur Furosemide oftewel mothers little weight helper. Maar ik vind ’t leuk dat je weer meedenkt.
    En inderdaad, neem mij maal nog 12 andere vrouwen en het eb/vloed verhaal is verklaard. Niks natuur, dat zijn wij!

    mei 23, 2010 om 4:14 pm

  14. Regenboog

    @Miranda, bij voorbaat mijn excuses voor het taalgebruik, maar wij mannen kunnen ook enorme zeikers zijn. Staan onze neuzen toch wéér dezelfde kant op.

    mei 23, 2010 om 4:26 pm

  15. Miranda

    Maar natuurlijk, ik heb in m’n leven qua mannen de grootste zeikers wel ontmoet denk ik, dus ik ben er immuun voor geworden. En ik kan beter m’n neus jouw kant op houden in geval van zijwind lijkt me, dan spring ik sneller weg.

    mei 23, 2010 om 4:30 pm

  16. Regenboog

    Mijn reactie zal ditmaal wat langer op zich laten wachten. Ik zit de windrichting te bepalen (om jou dwars te zitten) maar het lukt me niet zonder de lucht van jou, pfffffff, toe dan……………..

    mei 23, 2010 om 4:40 pm

  17. Regenboog

    @Miranda, nou ik kan de windrichting niet bepalen hoor, al zou je Chanel 5 gebruiken.

    @Allemaal. Ik ga vanavond kijken om 20.15 u op RTL4 naar het politieke debat. Dan maar om te zien uit welke hoek de politieke wind waait. Alle grote (kand-)partijen zullen dan aanwezig zijn. Van Balkenende tot Wilders. Met Frits W. (ben ik een fan van) als gespreksleider.
    Wordt het papiergeld of hou ik alleen wat losse muntjes over. Maar neem van mij aan dat de realiteit pas NA de verkiezingen boven water komt drijven. Dan schrikken we ons te barsten van de gevolgen van de compromissen. Dan blijkt dat mijn uitgebrachte stem, zoals vele malen, niet mijn beoogde doel heeft bereikt. Slechts een hutspot van vele partijprogramma’s door elkaar. Maar laat ik niet in herhaling vallen…

    mei 23, 2010 om 6:32 pm

  18. Miranda

    Vooral j laatste statement hrinnert mij er ook al weer aan waarom ik nog langer weiger te stemmen. Allemaal wassen neuzen. Zo was het altijd en zal het altijd zijn , maar zo lang we ons in een democratie wanen en het werkt op die manier, waarom dan iets veranderen?

    Ik loop (liep) al lang, heel lang mee in het politieke wereldje en het is gewoon andere gezichten, zelfde politiek. Bah, vanaf dat ik doorhad hoe het echt zit ben ik ermee opgehouden me erin te verdiepen, dus ik duik er vanavond lekker vroeg in met een goed boek.

    mei 23, 2010 om 8:45 pm

  19. Miranda

    Soory, ik zit weer boven achter de pc met haperend e, het lijkt wel een ouderwetse typemachine, ha, ha!

    mei 23, 2010 om 8:46 pm

  20. Regenboog

    Een haperende “E”. dat geloof je zelf toch niet? Nee , dat hebben veel dames die veel werken met het toetsenbord. Nadeel van het tien-vingersysteem. Ik neeem aan dat je nu genoeg gelezen en geslapen hebt. Dan gaat alles veel beter.
    Wedden? Ik hoop dat je weer af en toe naar beneden kan komen. Die rot trap ook………..en dat vocht…..!

    Maar die honden moeten wel uitgelaten worden. Weer of geen weer. Je hebt mazzel met dit mooie weer.

    Uitgenodigd vandaag door “mensen”. In een soort cafë. Ellende, ellende voor mij. Live muziek. Muziek? Geen gesprek mogelijk. Maar lachen heb ik wel gedaan. Uit beleefdheid voor de gastvrouw en gast”heer”. Dan voel ik mij niet meer thuis en ben stiekem door een achteruitgang naar buiten gelopen. Naar mijn veilige hokkie. Geen druppie , dus dat was geen probleem. Maar nooit weer zo-iets. Het was mijn “publiek”niet. Ik zal het wel later wel op mijn boterham krijgen. Nou en dan nog?

    mei 24, 2010 om 8:11 pm

  21. fred

    @Miranda wat is het verschil tussen een olieramp en de politiek?
    Beiden zijn smerige milieu vervuilers. Zo ik wou even een vlekje wegwerken.

    mei 25, 2010 om 3:44 pm

Reacties afgesloten

