Just another WordPress.com site

PARTIJ VOOR DE VRIJHEID, KLAAR VOOR DE STRIJD?

Geert Wilders vult het onvredegat, dat Pim Fortuyn heeft achtergelaten. We zullen nooit weten hoe Pim en zijn partij het zou hebben gedaan. Waarschijnlijk net zo waardeloos als alle anderen, maar Pim had een ruimere agenda. Als ik naar de PVV kijk, dan zie ik een eenzijdige retoriek. Toch trekt de PVV veel stemmen naar zich toe, voor een groot deel proteststemmen.

Nu, met de spanningen rond Israel neemt Geert Wilders ook daarin duidelijke, en afwijkende, standpunten in. Deze situatie is nu actueel en zal dit na de verkiezingen ook blijven. Sterker nog, de spanningen in Israel kan uitmonden in een veel groter conflict en dan kunnen internationale standpunten nog wel eens een grote rol gaan spelen.

Omdat het tot nu toe moeizaam is gegaan om Wilders in een bestaande coalitie te krijgen (immers, niemand wil met hem reageren) en de retoriek eenzijdig is, heb ik weleens gedacht dat hij door onze geheime dienst ingezet is, als kanalisatie voor de ontstane onvrede na de moord op Fortuyn. Andere beweren stellig dat hij door de Mossad wordt betaald.

Hoe dan ook; de feiten zijn dat de PVV wel eens flink wat stemmen kan krijgen. De VVD is evenwel bereid met de PVV te regeren. Joris Voorhoeve is not amused over deze bereidwilligheid van de VVD. 

Orin

 

Eén reactie

  1. Regenboog

    PVV voornamelijk proteststemmen. Die mening deel ik ook. Maar zijn we er dan door met velen op de PVV te stemmen. Ook deze partij zal compromissen moeten sluiten als ze ooit in het kabinet zitting willen nemen. Zo niet? Dan wellicht een minderheidskabinet met “gedoogsteun” van de PVV in de 2e Kamer. Nu is mijn ervaring dat de PVV nogal schreeuwerig overkomt. Of b.v. juist wegloopt uit de 2e Kamer. Sensatiezucht is deze partij niet vreemd. Toch hoe dichter we de verkiezingsdatum van 9 juni naderen, hoe gematigder Geert Wilders zich gaat gedragen in zijn uitspraken. Maar dat is m.i. te laat. Inmiddels heeft hij veel schreeuwers (toekomstige kiezers aangetrokken) en zijn zelfs lid geworden van zijn partij. Extreem rechtse jongelui heb ik persoonlijkleuzen horen schreeuwen, waarvan ik kippevel kreeg. Het was voor de deur van een hotel waar Geert zou gaan spreken. Maar voordat de deur openging stonden ze met veel kabaal in een rij te wachten. Ik werd bang en dacht “stel dat deze mensen de toekomstige leiders van ons land moeten gaan worden”.

    Ik denk diep in mijn haart wel eens dat kan toch nooit de bedoeling zijn van Geert Wilders. Vandaar zijn ondemocratische houding in zijn partij. Hij wil geen gedonder van deze lieden. Maar ja de tweespalt is in zijn partij al zichtbaar. Deze schreeuwers willen inspraak middels voorkeurstemmen.

    Nee, mijn stem krijgen ze niet, daarvoor heeft Nederland in het verleden te veel meegemaakt.

    juni 3, 2010 om 1:54 pm

Reacties afgesloten

