Just another WordPress.com site

KABINET 2010, WAT ZAL HET WORDEN?

Tja, als je de peilingen ziet, verandert er dus van alles, maar toch niet veel. VVD  op vette winst. Hoe is het mogelijk dat een fors deel van Nederland zijn verstand heeft verloren of geld teveel heeft? De kloof tussen rijk en arm zal een enorm gapend gat worden, vrees ik.

Nu is inmiddels bekend dat de VVD toch maar niet met PVV samen wil regeren. PVV staat ook op winst. CDA heeft verloren, maar is nog altijd een forse partij … en de PvdA heeft nog redelijk wat stemvolk.

Dus het nieuwe kabinet is een beetje meer van hetzelfde. Het volk heeft gekozen voor exorbitante bezuinigingen die vrijwel iedereen, maar het meeste toch de mensen aan de onderkant van de samenleving en ook modaal, diep zal treffen. En wat lees je dan in kranten bij elke nieuw afgekondigde maatregel, duizenden en duizenden reacties van: asociaal en dit en dat en zus en zo, maar vooral …. ik stem hier nooit meer op. Pardon? Je wist het toch?

En niemand, maar dan ook niemand die het in zijn hoofd haalt echt te gaan protesteren. Nee, daar hebben we toch, lekker vanuit onze luie stoel, het internet voor? Wat heeft de Nederlander zo timide gemaakt?

Ik zie ze staan in de bus, allemaal lekker met de chipkaart. Vinden ze het zo geweldig dat het allemaal fors duurder wordt? Hebben we geld teveel? Kennelijk. Ze kunnen bij ons nog altijd voordeliger strippenkaarten kopen, maar nee … lekker chippen … en maar klagen en klagen dat ze geld tekort komen.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik niet begrijpen.

Dus wat zal het worden? Weer het oude clubje, waar we weten wat we aan hebben, maar waar velen over klagen? Of krijgen we onverwacht toch te maken met nieuwe winden, of oude winden in een nieuw jasje, een heel andere al dan niet gewenste samenstelling?  Nog een nachtje slapen en dan weten we het.

Orin

6 Reacties

  1. Regenboog

    Als je naar de stemmenverhouding kijkt (volgens de peilingen dan) is de Nederlandse burger welgesteld. Ook ik leid dit af uit het enorme aantal zetels dat de VVD zou kunnen behalen. Is er minder “jan met de pet” dan vroeger. Als de werkelijke verkiezingen een kabinet rond Mark Rutte gaan behalen dan zullen vele modalen en minder de armoedegrens gaan benaderen. Maar de soep zal niet zo heet gegeten worden door de compromissen. Maar we gaan er met z’n allen er wel behoorlijk op achteruit. Overheid moet niet alleen bezuinigen, maar ook de individuele burger. Wat betekent dat in de praktijk: Auto’tje er uit, internet abonnement er uit, laptoppie bij chemisch afval, medicijnen zelf betalen (zijn ze al mee begonnen), Meer broodmaaltijden en minder vlees, wijntje vervangen door glas water uit de kraan, zorgen dat je geen gasten meer krijgt, koffie de deur uit, thee de deur uit, zielig doen door huidige kleding te vervangen door vodden, inschrijven voedselbank, Leger des Heils inschakelen, wel uien kopen om tranen te laten zien.
    Spaarcentjes van de bank halen en verstoppen in ouwe sok zonder gaten. Koelkast/diepvriezer de deur uit, evenals magnetron. Dit alles bij elkaar moet toch voldoende zijn of niet?

    juni 8, 2010 om 2:04 pm

  2. delphi

    Joh, dat heb ik allemaal al gedaan. Ik heb nog wel een laptop, maar ik internet op de wifi-aansluiting van de buren, stiekem als ie aanstaat. Ik juich als hij aangeeft: draadloos internet gevonden. Joepie, ik kan ook.
    Medicijnen die ik zelf moet betalen, slik ik gewoon niet. Ik loop altijd in de vodden, en de rest doe ik ook… dus wat moet ik nog meer?

    Ik kan de vuilnisbakken afstruinen op zoek naar een lekker hapje, bukshag gaan gebruiken, mijn zolder verhuren aan een grote groep studenten, lekkere dingen verbouwen in mijn tuin… ja, ik moet maar eens creatief aan de slag… consuminderen!

    Delphi

    juni 8, 2010 om 7:18 pm

  3. Regenboog

    Ja, ik heb mijn stem uitgebracht. Toch, dat is ieder jaar weer, vraag ik me af op de goeie? Dan volgt een soort schuldgevoel en durf de tv niet meer aan te doen. Stel je voor dat ons landje nu mede door mijn toedoen naar de bliksem gaat. Waarom ik dit schrijf? Het is dit jaar erger dan andere jaren. Alle partijen hebben zich uitgelaten op een wijze waar een religie jaloers op zou kunnen. “Als u niet op ons stemt maar op partij A,B of C, dan gaat het goed fout met u als burger en ons land”.

    De “spindokters” hebben hun werk goed gedaan, inspelen op angstgevoelens. Regenboog, gevoelig als hij is, zit nu met een doosje oxazepam, pijnstillers, flessen alcohol, zal ik………….of die hoge flat…………of de spoorbaan. Deze schuldgevoelens zijn inderdaad anders / erger dan bij de vorige verkiezingen. Daar komt nog bij dat ik voor de eerste maal op een partij heb gestemd dat nog nooit mijn keuze is geweest. Er is ook een mogelijkheid dat juist die ene stem van mij de redding betekend van de gehele Nederlandse bevolking. Nou, weg dan maar met die oxazepam, hoge flat of spoorweg.
    Eén glaasje wijn dan, al was het alleen maar om het feit dat ik mijn burgerplicht heb gedaan te vieren.
    Misschien ben ik wel nu genomineerd voor de “Onder de Loep-Award”.

    juni 9, 2010 om 2:07 pm

  4. delphi

    Zo’n award heb ik nog niet, maar misschien geen gek idee.

    Delphi.

    juni 9, 2010 om 11:19 pm

  5. Regenboog

    ……………..geen gek idee…………….?

    Het had al lang aan mij uitgereikt dienen te worden!
    Dan zeg ik het nog zeer bescheiden, hahahaha.

    juni 9, 2010 om 11:57 pm

  6. sjaak

    je ziet echt dat dit een PVDA iemand heeft geschreven,
    even voor de duidelijkheid die hebben net niks beter gemaakt,
    criminelen lopen nog steed op straat,
    denken overal mee weg te komen,
    pvv hoort aan de macht te komen.
    heeft 50.000.000 mensen nauw hun leven gegeven voor iemand als balkelende,
    buitenlanders die zich misdragen land uit,
    elke die ze eruit zetten is 700 euro winst per maand,(uitkering)
    zeg dat ze er 15.000 eruit gooien = 126.000.000 winst per jaar
    kun je daarvan over 15 jaar de schulden terug betalen,
    jij happy ik happy, iedereen happy, behalve criminelen,
    en dan heb ik nog niet kosten van psychiaters en gevangenis meegerekent,
    t word tijd voor nieuw beleid want aan de oude heeft iedereen sgijt.

    juni 20, 2010 om 2:36 pm

Reacties afgesloten

