Just another WordPress.com site

DIE ARME JORAN…

Nu krijg ik wellicht iedereen over me heen. Maar Joran heeft (krokodillen?) tranen gehuild bij zijn bekentenis dat hij het Peruaanse meisje heeft vermoord. Ze had namelijk op zijn laptop gesnuffeld en ontdekt dat het Joran van der Sloot (ja, die van Natalee Holloway) was en dat was voor hem reden om haar een fataal pak slaag en nog meer te geven. Stout, stout meisje. Zomaar op Jorans laptop kijken. Foei! (uiteraard is dit cynisch bedoeld). In elk geval heeft Joran spijt, van het leed dat hij heeft toegebracht of omdat hij nu zwaar de pisang is, hij huilde zomaar.

 

Nederlandse advocaten intussen vrezen dat Joran voor deze bekentenis onder druk is gezet door het iets andere rechtsregime in Peru.

Ik kreeg ook een mail in mijn box van AD, met de melding dat er resten van Holloway zouden zijn gevonden op Aruba, maar dit bleek niet te vinden te zijn op de AD-site.

Kortom; Joran is hot news.

hier een overzichtje

Nu blijft de vraag of Joran wel de waarheid heeft verteld over de toedracht. Immers, hij is bekend om zijn gedraai destijds in de zaak Natalee.

Inmiddels zijn ze in Columbia ook twee verdwijningszaken naar meisjes aan het onderzoeken, omdat Joran in de buurt was. De gevraagde Joran, die dus ook kan huilen.

Goed, Joran zit in Peru en wordt naar Peruaanse maatstaven berecht en veroordeeld. En geloof mij, de gevangenisstraffen zijn daar niet mild en qua bewijsmateriaal ziet het er slecht voor hem uit. Inmiddels wordt er al gedebatteerd over een uitwisseling tussen gevangenen, hoewel het verdrag daaromtrent nog niet rond is. Dat zou in de praktijk kunnen betekenen dat Joran in Nederland berecht en veroordeeld kan worden en dat ziet er dan een stuk zonniger voor hem uit.

Mogelijk kan het ook iets van een internationale rechtszaak worden, als bewezen zou worden dat Joran meerdere moorden op zijn geweten heeft, in meerdere landen en deze lichamen ook gevonden kunnen worden. Het zal dus nog wel een tijdje het nieuws blijven bepalen.

Maar wat vindt nu de lezer ervan?

Moet Joran berecht worden naar de normen van een land als Peru, die er corruptie, strengere straffen, mensonterende omstandigheden in gevangenissen enz. erop nahoudt?

Moet Joran berecht worden naar de normen van Nederland, die wel (zeggen ze) er een eerlijke voortgang van het strafrecht op nahoudt, mildere straffen, humane omstandigheden in gevangenissen erop nahoudt?

Wat vind jij? Joran, een slachtoffer van de maatschappij, slechte jeugd, psychisch letsel, dus humane straf of Joran, een etterbak eerste klas, een gevaarlijke moordenaar, de zwaarste straf die er is?

Kom er maar in.

Orin

7 Reacties

  1. Joran moet gewoon berecht worden naar de normen van Peru.
    Had hij maar geen moorden moeten plegen.
    Als hij naar Nederland uitgeleverd wordt, krijgt hij ’t veel te goed en is hij veel te snel vrij.
    Hoe zou je dat dan willen verkopen aan de nabestaanden van de slachtoffers?

    juni 9, 2010 om 12:33 pm

  2. readthebooks

    Het is inderdaad eerlijk dat hij straf krijgt. Maar het is wel zielig dat hij huilde. Hoewel het zn eigen schuld is.

    juni 9, 2010 om 1:06 pm

  3. Regenboog

    Het is bekend dat men in Peru niet mild is voor misdadigers, martelingen gebeuren ook al tijdens de verhoren. Alleen omdat dit zo’n hot world news is zal men daar een beetje voorzichtig mee zijn. Precies zoal men op tv zei: Een Joran tonen aan de wereld met een blauw oog wilde men voorkomen.
    Als de rechter hen veroordeelt en de beruchte gevangenis van Peru terecht komt zullen de gevangenen daar ook nog eens recht doen. Die straf is vele malen zwaarder. Daar kunnen wij hier geen voorstelling van maken. Overleven voor softies is onmogelijk. Zelfmoord komt daar dan ook veelvuldig voor.
    Maar ga mij nou niet vragen of het humaan is of niet. Joran ging vrijwillig naar Peru, beging daar een misdaad, heeft bekend (blijft nog wel verdachte), aan de rechter het oordeel. De strafmaat is Peruaans, daar kan niemand iets aan veranderen.

    juni 9, 2010 om 2:29 pm

  4. Regenboog

    @Anneke,
    Of hij nu één of meerdere moorden gepleegd heeft zal de rechter wel uitmaken. Maar jij vertolkt mijn mening op een wijze waar ik veel meer woorden voor nodig had. Goed gedaan.

    Als ik lees op andere blogs, kranten, tv, hoe zielig ze hem nu vinden dan vraag ik me af “zijn ze wel wijs”. Daarbij komt ook nog dat diegenen die zo zachtaardig doen en vechten voor de rechten van de mens zelf de grootste krengen zijn die hier op de aardbodem rondlopen. Niet eerlijk, geen mededogen tegen hun medemens in Nederland. Die zaten al lang achter de tralies in Peru.

    juni 9, 2010 om 5:22 pm

  5. Dank je @Regenboog.
    Ik kan me een paar jaar geleden, na de beruchte uitzending van Peter R de Vries herinneren dat die zelfde mensen die hem nu zo zielig vinden, van diezelfde mensen die jij opnoemt hele andere reacties herinneren. Toen moest hij maar opgesloten worden en nooit meer vrij laten.
    Hij jankt een keer en ze vinden hem zielig.
    Voor mij zijn het gewoon krokodilletranen en heeft hij er geen spijt van.
    Ja spijt dat hij dat in Peru heeft gedaan en niet in luilekkerland Nederland.
    Als ik in die beruchte uitzending hoorde hoe hij over vrouwen dacht/denkt, wordt je daar niet vrolijk van.

    juni 9, 2010 om 7:25 pm

  6. Regenboog

    Anneke, leuk dat je me een reactie geeft. Ben het met je eens. Eerst hard veroordelen en later meelij hebben bij de eerste opwellende traantjes en natte oogjes. Ik beken je wel eerlijk dat ik niet alleen met het lot van de slachtoffers, nabestaanden begaan ben, maar ook met die van de daders. Maar waarom speciaal met Joran? Dat zie ik niet. Er zijn zo velen die geestelijk ziek zijn en dingen doen die niet door de beugel kunnen, die zitten ook wereldwijd vast. Ik ben ervan overtuigd dat zelfs onschuldigen vast zitten omdat ze er in geluisd zijn, meisjes met drugs die geen kant meer op konden. Er lopen vaak criminelen vrij rond die de wezenlijke oorzaak hiervan zijn geweest. Zou Joran hierbij kunnen horen met de vrouwenhandel etc. ?

    Joran is een mens, hij wordt nu als een beest behandeld, neem dat maar aan. Maar heeft hij dat anderen ook niet gedaan? Wellicht zelfs tot de dood erop volgde, dat moet de rechter maar uit maken in hopelijk een eerlijk proces.

    juni 9, 2010 om 8:35 pm

  7. fred

    Ik suit me aan bij de woorden van Anneke en Regenboog. Eigen schuld dikke bult. Hij weet goed wat ie gedaan heeft en die krokodillentranen daar moet je gewoon doorheen kijken.
    Dat er iets niet goed zit in zijn hersenen vind ik niet gek gezien zijn verleden. Wat dacht je van al die drugs die hij gebruikt heeft vanaf zijn 16 de of misschien nog wel jonger. Kijk eens in wat voor kringen hij verkeerde.

    Dat hij daar weleens vermoord kan worden in de gevangenis sluit ik niet uit.

    juni 10, 2010 om 9:29 pm

Reacties afgesloten

