Just another WordPress.com site

ZOETHOUDERTJES VOOR DE ZWEVENDE KIEZER?

Column

Woensdag 9 juni. Ik loop met twee stempassen; de mijne en die van Delphi, het stembureau binnen en er staat een lange rij. Ik sluit aan. Een aardige jongedame van het stembureau loopt met een schaaltje, gevuld met snoepjes, langs de rij.

‘Neem er maar twee, hoor,’ zegt ze tegen mij en ik kies voor een Haags Hopje en een klein groen zuurtje. Al wachtende pak ik deze uit en zie dat in het zuurtje een kruis is gekerfd. Lichtjes weliswaar en als model van het betreffende snoepje, maar toch roept er iets in mijn hoofd: ‘stem CDA… stem CDA’. Dat was ik helemaal niet van plan, maar terwijl ik sabbel op het snoepje (eerst is het zuur, dan wordt het zoet, dat had het CDA beloofd toch met al het inleveren?) speelt dit maar door mijn hoofd. Ik ben bijna aan de beurt, als ik helemaal de weg kwijt ben. Wat is nu de beste keus?

Ik besluit om terug naar huis te keren en toch nog even de partijprogramma’s door te lezen. Onderweg smul ik van het Haagse Hopje. Thuis gekomen lees ik zorgvuldig de partijprogramma’s door en ja, mijn eerste twee keuzen spelen toch weer op. Hup, naar het stembureau. Omdat ik nog een boodschapje wil doen, kies ik voor een ander stembureau. Dat is tegenwoordig gemakkelijk.

Bij het andere stembureau staat een minder lange rij. Tot mijn verbazing zie ik op de tafel van het stembureau een grote bak vol met snoepjes staan, waar de kiezers naar hartelust in mogen graaien. Goh, wat zijn de leden van het stembureau tegenwoordig gul. Eenmaal aan de beurt kies ik voor een grote, rode bal. In mijn mond smaakt het zoet, en nu weet ik het zeker: het wordt toch de SP! De tomaatachtige bal rolt van de ene kant naar de andere kant van mijn mond.

‘Ik wil graag de kopie van de legitimatie van uw vrouw,’ zegt de voorzitter van het stembureau. Oja, ik heb haar machtiging, maar waar is nu die kopie van de legitimatie. Thuis laten liggen natuurlijk. Omdat ik haar stem alleen maar met de mijne uit kan brengen, keer ik weer terug naar huis.

Daar sla ik weer aan het twijfelen, SP … tja … of wordt het toch de MenS … of is Groen Links de beste keus? Misschien toch de PvdA, meeste kans…. of zelfs Geertje, als protest dan… of is de Partij voor de dieren misschien een  optie? Op een of andere manier ben ik nog zwevender geworden dan ik eerst was. Zou dit aan de kleurstoffen in dit soort snoepjes liggen? Na het drinken van een lekker kopje koffie kom ik terug bij de eerste twee keuzes. Pas als ik in het stemhokje sta, besluit ik.

Ik vind snel de kopie van de id-kaart van Delphi en ga op pad. Omdat ik nog even langs de bibliotheek wil, ga ik weer naar een ander stembureau. De rij is niet zo lang. Tot mijn verbazing zie ik een hele zak met die snoepjes bij de ingang staan. Alweer? Dat kan geen toeval zijn. Ik doe een greep en pak een hele hand vol. Er zitten platte, rode snoepjes, kleine groene pastilles, grote groene bollen, grote rode bollen, kleine paarse pastilles, grote paarse bollen, Haagse Hopjes, zelfs blauwe snoepjes. Ik stop er eentje in mijn mond. De medewerkers van dit stembureau werken niet zo snel, dus nadat ik het tweede snoepje in mijn mond heb gestopt, ben ik pas aan de beurt.

‘Waarom delen jullie allemaal snoepjes uit?’ vraag ik.

‘Die kregen we van het bureau verkiezingen,’ zegt de voorzitter. ‘Om de kiezer te plezieren, denken we.’

‘Aha, het zijn zoethoudertjes,’ zeg ik.

De voorzitter zegt niets terug en overhandigd mij twee stembiljetten. Ik weet nu waar ik NIET op moet stemmen en lever ze weer in. Ik stem niet vandaag.

Thuis gekomen heeft Delphi net pauze. Ik geef haar kiezerspas terug en zeg: ‘stem zelf maar, ik ga het hokje niet in.’ 

Orin

copyright: team ordely

11 Reacties

  1. fred

    En dat was dan “het snoepje van de week” voor Orin. Nu weer aan het lijnen?

    juni 11, 2010 om 12:46 pm

  2. fred

    Oh, ja dat was ik nog even vergeten te melden. Bij ons werden er op het stemburo werden er kogelvrijevesten uitgedeeld.

    juni 11, 2010 om 12:50 pm

  3. delphi

    Bij mij op het stembureau was een permanente beveiligingsbeambte.

    Delphi

    juni 11, 2010 om 1:03 pm

  4. fred

    @Delphi

    Ik ben zwevend het stembureau ingevlogen en er ook weer zwevend uitgevlogen en niemand heeft mij zien stemmen.
    Knap hè? Je ziet ik ben een echte Uri Geller.

    juni 11, 2010 om 1:24 pm

  5. delphi

    Ik heb ze ook gezien, maar ze kregen mooi geen stembiljet van mij. Kom nou een beetje, zweven doen we maar in het jaar 2012 hoor.

    Delphi

    juni 11, 2010 om 2:17 pm

  6. Regenboog

    Het was bewolkt, klam, een vochtige warmte dat me tegemoet kwam zodra ik de huisdeur dicht had gedaan. Ik kuierde door een stukje bos naar de dichtstbijzijnde basisschool te gaan. Daar zou het gaan gebeuren. M’n hart bonsde in m’n keel. Nu zou het gaan gebeuren. Mijn stem uitbrengen op de partij die mij het meest na aan mijn bonzende hart lag. Naarmate ik het schooltje naderde liep ik langzamer, steeds langzamer.
    Eindelijk was ik er , van de spanning zag een drempeltje niet, struikelde maar bleef gelukkig staande. Puur nervositeit. Een pijl gaf aan in welk lokaal ik moest zijn. Nou ik stond wat bedremmeld in het betreffende lokaal. Geen enkele stemmer was aanwezig, het maakte mij nog onrustiger en vroeg mij af of ik wel in het juiste lokaal was aanbeland. Tot een stem mij riep om te komen. Hij slikte net het laatste restje ban een broodje naar binnen. In stilte bedacht ik mij woedend dat ze ook fraten van MIJN centen. Vergeef mij Delphi. Het was slechts een opwelling. Drie mannen aan een tafel en ik als enige stemgerechtigde, geldverspilling dacht ik. Paspoort en oproep afgegeven. Waarachtig het klopte, ik begon al rustiger te worden. Ik kreeg een stembiljet en mijn paspoort terug. Eenmaal in het hokje……………….klapte het stembiljet uit. Wat een grote lap zeg, ik zei dat nog tegen de drie mannen achter de tafel. Eén met een beetje gevoel van humor zei nog dat je er zelfs mee kon behangen dit jaar……………..

    Mijn keuze viel niet op de partij die jarenlang mijn keuze was. Nee een voor mij wel bekende keurige partij maar andere.
    Drie mannen volgden met argusogen het stembiljet en één wees naar de bus. Ja aan mijn ogen markeert niets, deze magische bus had ik reeds bij het betreden van het lokaaltje zien staan. Ik deponeerde mijn biljet in de bus zoals die strenge ogen achter de tafel stilzwijgend, maar met een gebiedende blik mij als opdracht gaven.

    Toen draaide ik mij langzaam om en keek de heren aan en zei: “Ik ……heb……per abuis niet allen het stembiljet in de bus gedeponeerd maar………ook mijn paspoort. Een doodse stilte viel. In plaats dat ze mij meelijwekkend aankeken en mij geruststelden dat het in orde zou komen…………nee ze keken elkaar aan met vragende blik naar de middelste van het trio.

    Regenboog liep weg en riep: “grapje”. Buiten hoorde ik ze nog schaterlachen.

    juni 11, 2010 om 3:18 pm

  7. delphi

    Och, als dit zo is, wat inderdaad kan voorkomen, dan horen ze het bureau verkiezingen te bellen voor een oplossing. Grote kans dat je mag pas terugkomen als de stembus na de sluiting leeg wordt gehaald.
    Waar ze beducht op zijn, is dat tegenstanders trucjes uit gaan halen om stembureau’s in diskrediet te brengen, dus vandaar de aangescherpte regels, juist om jurisdictie te voorkomen.

    Ook omdat bijvoorbeeld in ons stadje melding werd gemaakt van een groep anti-PVV-ers, die het de kiezer onmogelijk wilde maken om op de PVV te stemmen, waren er extra beveiligingsmensen aangesteld.

    Ja, het gaat er niet meer zoetsappig aan toe als jaren geleden.

    Delphi

    juni 11, 2010 om 4:14 pm

  8. Regenboog

    Delphi, wat ga je er serieus op in. Het was bedoeld als een Kassteelromannetjesverhaal. Hier gaat er hier nog gemoedelijk toe. Geen bewaking. Mochten er meer stemmers aanwezig zijn geweest was het een keuvelend buurtgenoten-onderonsje geworden. Maar jij was verplicht instructiefilmpje te bekijken en een speciale dag voor onderricht in “wat mag en niet mag” bij te wonen.
    Terecht hoor in zo’n stad waar jij woont. Maar ik ben blij dat je weer veilig in Orins en Lysander armen kon vallen. Kusje aan ET (bij de phone)…………………..

    juni 11, 2010 om 4:26 pm

  9. delphi

    Ja, maar voor het bijwonen van die bijeenkomst vang ik ook weer centjes, evenals de dag dat ik stemmen telde en kiezers de weg wees (naar het stemhokje dus).

    En dat kan ik dan weer investeren in mijn boeken … en snel voordat het straks aan een verhoogd eigen risico opgaat.

    Delphi

    juni 11, 2010 om 4:43 pm

  10. delphi

    Ja, ik ga er serieus op in, maar je krijgt inderdaad met soms met vreemde situaties te maken.

    Zoals een man die boos is, omdat hij geen stem mag uitbrengen met de kiespas van zijn dochter, die in een andere gemeente woont en krijgen wij de volle laag.

    Mensen die toch met z’n tweetjes het stemhokje in willen, wat niet mag en gaan foeteren als ze hierop gewezen worden.

    Verder hadden we deze keer te maken met nieuwe stembureauleden die de kantjes er af liepen. Ja, kom, je moet wel een beetje gemotiveerd zijn en collegiaal de taken verdelen.

    Dus ja, een oen die z’n id-bewijs in de stembus deponeert, kan er ook nog wel bij.

    Delphi

    juni 11, 2010 om 4:47 pm

  11. Regenboog

    Nou ik begrijp je nu volledig. Er is een groot verschil hoor waar je woont dat heb ik inmiddels wel begrepen.
    En die paar centjes dat je daarmee verdient zijn je van harte gegund, je kent me toch langzamer hand toch wel een beetje. De drie heren in mijn stemlokaal kenden mij en ik hen. Toffe lui met gevoel voor humor.

    juni 11, 2010 om 8:50 pm

Reacties afgesloten

