Just another WordPress.com site

PRINSJESDAG – HOEDENPARADE

Morgen, 21 september is het prinsjesdag. En dan hebben we ook de hoedenparade. Voor veel informatie over prinsjesdag kijk hier.

Goed, de hoedenparade dan. Dat is altijd een bezienswaardigheid. Neem nu deze:

Prachtig niet, een hoed van autobanden. Lijkt me wel wat zwaar, maar het ziet er wel flitsend uit.

Met een opvallende hoed laat je zien: ‘ik hoor erbij’ en je bent meteen een bezienswaardigheid. Delphi gaat ook nooit zonder excentrieke hoed naar prinsjesdag. Meestal is het oog van het publiek gericht op haar in plaats van de gouden koets. Delphi bezit veel hoeden. Voor dit jaar heeft ze weer gegrabbeld uit haar verkleedkist. De schoorsteenhoed met zwarte pietjes van een supermarktketen valt af. Daar is het nog te vroeg voor, maar verder … keuze ten over.

Nu heeft Delphi een probleem. Ze kan niet kiezen. Ik, Orin, zou zelf zeggen, neem die rode ronde hoed met de zwarte sterrendop, maar ze is bang dat deze niet al te veel opvalt. Lysander adviseerde haar om de witte helmhoed  te nemen,  maar die bedekt zoveel van haar mooie ogen.

Misschien kan de lezer hier nog een tip geven. Hier komt ie. Welke hoed moet Delphi opzetten?

Deze hoed adviseerde ik Delphi, maar zoals gezegd. Ze vindt deze eigenlijk te eenvoudig. Leuk voor een avondje uit, maar niet voor prinsjesdag. Volgende …

Dit hoedje vindt Lysander wel leuk. Delphi vindt ‘m ook wel apart, maar niet echt voor prinsjesdag. Het dekt te veel van haar ogen af, van de buitenkant dan. Verder is het vooral een handig hoedje, van licht aluminium. Het schijnt ook goed te beschermen tegen mind-control. Kan dus altijd van pas komen. Next …

Deze hoed heeft Delphi pas in haar verzameling. Een leuk, jeugdig hoedje. Is hij opvallend genoeg voor prinsjesdag. Delphi twijfelt. Volgende …

Een steampunk-hoed. Valt wel op, maar Delphi weet niet wat ze erbij moet dragen? Een leren pak? Of een leren jurk? Staat het niet te mannelijk? Ze weet het niet. Next ….

Dit leuke futuristische en luchtige hoedje is een van Delphi’s favorieten. Maar is het morgen wel warm genoeg. Twijfelend legt Delphi het even als reserve. Volgende…

Deze hoed is wel heel erg fraai. Delphi is er ook erg zuinig op. Deze zou erg geschikt zijn voor prinsjesdag. Toch weet Delphi het niet zeker, want ze wil ook weer niet de indruk wekken dat ze bij de elite hoort. Next ….

De muziekhoed. Deze vrolijke hoed, daar komt echt muziek uit! Dat valt natuurlijk wel op. Feestelijk is hij ook. Zal ze deze kiezen of toch de volgende?

Want als het morgen toch wat frisjes is, is een hoed van puur schapenwol natuurlijk wel lekker.

Nou, ik zei al, lezerstips zijn welkom. Hoe zal het gaan morgen. Welnu, ze past ze, kijkt in de spiegel. Kiest er een paar uit, past deze weer, nu met kleding aan. Dan kiest ze daar weer uit en pakt de eerdere hoeden weer. Past die weer, met kleding. Maakt weer een selectie, past weer, met diverse kledingstukken. Daarna met make-up.

Tegen een uur of vier in de middag gaan we naar de stad. Dus lieve lezers … help Orin en Lysander de prinsjesdag door.

Team Ordely

10 Reacties

  1. Regenboog

    Hoe krijgen jullie al die hoeden er zo mooi op. Wat een creativiteit en daar moet ik een keuze uit maken. Dat is een onmogelijke opgave, door:

    a. De hoeden zijn stuk voor stuk schitterend. Hier kan ik niet uit kiezen. Alle een cijfer 10.
    b. Dan zou ook heel belangrijk zijn welke kleding wordt gedragen, kleur is belangrijk, is de dame een “meissie met rooie haren”.
    c. Passend bij kleur van de ogen.
    d. Passend bij de teint van de huid: donkerbruin, lichtbruin, blank, geel rood?
    e. idem dito bij kleur haar, heb je überhaupt haar
    f. Past het bij de kledingstyle van Orin.

    Allemaal vragen waar ik geen antwoord op weet omdat ik jullie niet ken helaas!
    Maar in ieder geval sterkte toegewenst met het maken van de juiste keuze. Misschien zie ik je nog op tv, oh nee, jullie gaan wat later, nou veel plezier dan op de kermis……………………zonder Regenboog………

    september 20, 2010 om 9:55 pm

  2. delphi

    Jammer…

    Nouja, morgen komt er een verslag met een foto van mij met DE HOED!

    Delphi

    september 20, 2010 om 11:18 pm

  3. Regenboog

    Regenboog zit morgen ademloos te luisteren naar wat Hare Majesteit te zeggen heeft. Zij op haar troon. Ik op mijn knietjes aan haar virtuele voetjes van m’n breedbeeld-tv. Zoals ieder jaar zal ik haar weer bewonderen om haar moed om voor te lezen wat door het volk gehate personen geschreven hebben.

    Ieder jaar weer op die troon, terwijl Hare Majesteit weet dat ze eigenlijk voor schut zit. Tijdens de rijtoer naar de Ridderzaal, wuift ze met ingehouden woede en een geveinsde glimlach op het gelaat, denkt ze reeds: “Ach mijn arme volk, aaach mijn aaaaarme vooolluk, jullie moestens weten wat een ellende op mijn papiertje staat”, ook wel de Troonrede genoemd.

    Regel na regel, bezuinigingen als confetti over het volk uitstrooien en dat is nog maar het begin geachte lezers. Terwijl u en ik met ontzetting luisteren naar de maatregelen die genomen gaan worden in 2011. Maatregelen die voor de lage- en middeninkomens zeer ingrijpend zullen zijn. Nee, nee, ik schrijf niet vanuit de linkerflank, maar het treft de ouderen, de zorg. accijns. Ach en de Majesteit zelf zal het onderhoud van haar groene bootje voortaan zelf moeten betalen. Ja en dan die 9-17 uur ambtenaren. Moet ook op bezuinigd worden. Ik heb het niet over de ambtenaren die 24 u per dag in dienst zijn om dat ze een sociaal dienende taak hebben. Zoals Hare Majesteit zelf, Willem Alexander met Maxima. Zij gaan het moeilijk krijgen. Beatrix omdat ze toch een beetje vergrijsd.
    Willem Alexander met z’n deeltijdbaan, ja juist watermanagement. Ambtenaren (de beter betaalde) schrijven zijn stukkies en de Kroonprins leest deze stukken hoogstpersoonlijk voor, ontvangt aplaus en gaat met z’n garnaal weer naar huis, weet u het nog.

    Ja en dan te weten dat bezuinigingen die het , beoogde te informeren, nieuwe kabinet gaat voorstellen over een bedrag gaat dat circa 6x hoger is dan de bezuinigingen uit de troonrede.

    Het wordt bedtijd en ga dromen dat alle 16 miljoen Nederlanders eens de Jackpot winnen van de Postcodeloterij.

    september 21, 2010 om 12:44 am

  4. delphi

    Joh, Regenboog, je kunt ook wel eens een column schrijven voor hier… goed van je.

    Delphi

    september 21, 2010 om 12:51 am

  5. Regenboog

    @delphi,
    Columns schrijven is een heerlijke bezigheid. Wat houdt mij tegen? Voor jou en jouw team wil ik dat in principe wel doen. Het moet echter leesbaar bliven voor een groot publiek. Zeg maar het gemiddelde van de samenleving, of wil je een bepaalde doelgroep?

    Mijn probleem is wel dat ik de ene dag inspiratie heb en de andere dag niet. Ik een kunstenaar? Wel nee. Het vertolken, wat iedereen al wist of weet, maar dan in de juiste bewoordingen, is voor mij best aantrekkelijk. Vind ik ook leuk. Of anderen daar altijd van gediend zijn??

    Ook mijn humor wordt niet altijd begrepen. Dat ligt niet aan de lezers, dat ligt aan mij. Dan ben ik voor de zoveelste maal cynisch/lollig wat achteraf volgens hen helemaal niet lollig blijkt te zijn. Gebrek aan humor bij de lezers, dat geloof ik niet.

    Ik ga daar gebukt onder……………………………………………

    Neem nou de de beroemde astroloog uit Amsterdam, die achter slot en grendel zit? Daar kan ik uren over denken. Zeker nu prinsjesdag achter de rug is. De Koninklijke Familie die deze man geraadpleegd heeft, de politieke figuren die hetzelfde hebben gedaan. Wat hebben ze deze man aangedaan of VOOR hem gedaan? Ik ben geen medicus, maar wat is de werkelijkheid?

    Het is zelfs gisteren op NOVA geweest, overigens ook op de site van “Ko van Dijk vertelt”. Laten ze (de lezers) nu niet denken dat ik Ko-van-Dijk-Vertelt ben want dat is tot vervelens toe in het verleden en op andere blogs gebeurd. Maar eerlijkheidshalve moet ik wel opmerken dat hij op zijn site datgene al lang geschreven had wat op NOVA was te zien. Paragnostische voorspellingen? Wel neen, gewoon gevoel voor primeurtjes zoals een goed journalist betaamt.

    Over deze astroloog wil ik wel iets belangrijks zeggen. Ik weet niet wat zijn toekost is. Hij was nu juist de aangewezen persoon om dit alles te kunnen voorspellen. Dat hem dit is overkomen is het gevolg van de stand van Jupiter en Mars. Dat had hij kunnen weten. Daarom twijfel zelfs ik aan zijn bekwaamheid.

    Alle onderwerpen door elkaar, verwarrend, zo wil ik overkomen net als met deze reactie. Maar er moeten pauzes zijn, de boog van Regenboog kan niet dagelijks gespannen zijn.

    Ik zal mijn reacties in het vervolg wat korter maken. Dat was, Delphi, toch jouw geheime boodschap door je vraag of ik columns wil maken. Zo belangrijk zijn mijn boodschappen ook niet en leesbaar………..pffffffft.

    Wellicht zit ik binnenkort ook in een tehuis van Cordaan, maar dan voor de jongeren……!

    september 21, 2010 om 6:27 pm

  6. delphi

    Haha, da’s grappig, gisteren zat ik eraan te denken om een artikel, met links uiteraard naar Ko, te maken over Wolf Manus, maar het kwam er niet van. Ik wil alle links zetten, dat is veel werk wel. Morgen wellicht wat meer tijd. En Delphi maakt een artikel over het Vaticaan, vanuit twee invalshoeken en een actueel bericht.

    Orin

    Ja, graag een column.

    september 21, 2010 om 10:24 pm

  7. Regenboog

    Vaak lees ik dat toeval niet bestaat, wie het weet mag het zeggen. Dit vind ik toch wel frappant dat ik min of meer verwijs naar dhr. Manus en jullie er ook aan dachten daar iets over te schrijven. Daar komt nog bij dat ook mijn gedachten tevens uitging naar het vaticaan, die barsten n.l. van de kaarsjes. Ik wilde er twee van opsteken, één voor dhr.Manus en de andere voor Hare Majesteit de Koningin. Van haar heb ik echter vandaag stellig de indruk heb gekregen dat HM de voorkeur blijkt te hebben voor waxinelichtjes. Of dat nu te maken heeft met het beroemde thee-uurtje ‘s-middags is mij niet bekend. Tjeenk wil hierover ook niets loslaten, schijnt “het geheim van Noordeinde” te zijn.

    Als vice-voorzitter van de Raad van State zou hij toch wel eens iets meer transparanter kunnen zijn over het al of niet het gebruik door HM van een stom waxinelichtje. Er wordt door mij toch niet gevraagd of HM verboden middelen gebruikt zoals b.v. cocaïne en als dit zo het geval zou zijn geloof IK niet dat ze dit met opzet gedaan zou hebben. Mijn eerste gedachte zou zijn dat het wellicht door derden stiekem in haar koninklijk kopje thee gedaan zou hebben. Het schijnt meer voor te komen.
    Er gaat trouwens in gedachten nu een totale nieuwe wereld voor mij open. Wllem Alexander met een stroomstootwapen achter Maxima aan. Ik hoor haar hier al kirren van plezier.

    We kunnen nu wel een grapje maken over de Oranjes, toch mogen we ze dankbaar zijn………..waarom? Ziet u geachte lezer een gekozen president dan zitten, om de 4 jaar verkiezingen. Eerst Pechtold, daarna Wilders, vervolgens Cohen enz. enz. en dan allen nog met een levenslang pensioen. Is trouwens niet zo duur dat pensioen want er zijn toch nagenoeg geen reserves meer in het ABP, dan krijgen ze gewoon niks meer.

    Dit mijn dagsluiting? Dat weet je bij Regenboog nooit!

    september 21, 2010 om 11:01 pm

  8. Regenboog

    Oh, eh doe de groeten van mij aan “Manusje van Alles”.

    september 21, 2010 om 11:12 pm

  9. delphi

    Het was erg gezellig met die twee beveiligingsmensen, niet meer in functie, Michel en Ellen.

    En nu even op adem gekomen ga ik lekker een warm badje nemen en in bedje….

    Welterusten allen.

    Delphi

    september 21, 2010 om 11:21 pm

  10. Regenboog

    Willem van Nassav. (Nee de laatste letter is geen typefout, dit was vroeger de schrijfwijze van de naam van Willem van Oranje.) De eerste letters van de de eerste zinnen in de troonrede. Dat is niet afkomstig van Hare Majesteit zelf want de verantwoordelijkheid voor de inhoud ligt bij dhr. Balkenende. Maar toch zo,n verborgen taalkundig grapje wordt niet zonder enige reden gemaakt. Uiteraard is dit met medeweten van de Majesteit. Dat kunt u gevoegelijk van mij aannemen.

    De troonrede had inhoudelijk niet veel om het lijf. Veel was er al uitgelekt, is ook typisch een oerhollandse traditie. Het was wel opmerkelijk iets langer dandere jaren. Het was de dertigste troonrede die HM mocht voorlezen in de Ridderzaal. Maar om daar nu in de troonrede een taalkundig verborgen grapje te verstoppen. Ik denk dat een goed verstaander maar een half oor nodig heeft.

    HET WAS HAAR LAATSTE TROONREDE.

    Volgens mijn bescheiden mening en die is verrekte bescheiden, al kom ik gezien de lengte van mijn schrijfsels niet alszodanig over, is zij voornemens af te treden. Dit zou mij niet verbazen. Je leest er in de media weinig over. Wel is gewag gemaakt van het feit dat zij een vermoeide indruk maakte en meer dan 10 versprekingen had bij het voorlezen van de troonrede.

    Persoonlijk had ik haar aftreden eerder verwacht. Maar door de vermoedelijke onverwachte val van het kabinet Balkenende is dit aftreden kennelijk uitgesteld.
    Mocht dit gebeuren dan krijgen we weer een Willem als koning. Het zal toch effe wennen zijn. Met die mooie uniformen vol met onderscheidingen, die hij ondanks zijn jeugdige leeftijd al heeft zonder ook maar één heldendaad verricht te hebben. Menig frontsoldaat is daar jaloers op. Mag ik iets heel eerlijks schrijven. Door nare omstandigheden mocht wijlen Prins Bernhard geen uniform meer aan. Weet u dat ik hem daardoor sympatieker vond overkomen, bij het ouder worden liet hij zelfs een stoppelbaardje staan. Het maakte van hem meer een ………mens.

    P.s Wat heb ik nu gelezen, wordt er bezuinigd op de zorg…….., dus dan moet ook Hare Majesteit vanaf 2011 haar eigen rollater of looprekje zelf gaan betalen.

    september 22, 2010 om 6:16 pm

Reacties afgesloten

