Just another WordPress.com site

NADENKERTJE VAN DE WEEK

3 Reacties

  1. Regenboog

    Durf het verschil te zijn in een geconditioneerde wereld is een goeie als ik het goed heb begrepen. Het eerste wat bij me opkwam was de vraag: Wat is een geconditioneerde wereld? Wat verstaat Orin onder een geconditioneerde wereld? Het woord en omschrijving is erg vaag en kan op verschillende manieren worden uitgelegd. Welke wereld wordt er bedoeld. De wereld in het algemeen, de maatschappij dus. Ook daar heb je enorme verschillen. Oosten, westen, het zuiden, het noorden en alles wat er tussen ligt. Dan heb je nog een fin. wereld, spirituele wereld, politieke wereld. Je kan alles ook onder één grote hoop gooien en dat de wereld noemen. Maar de conditionering in algemene zin bestaat niet naar mijn mening.
    Als je met de spreuk in eenvoudig Nederlands bedoelt: Wees jezelf en loop niet met de massa mee dan is het een goeie. Maar jezelf zijn moet wel kunnen en mogen zijn. Ik noem een voorbeeld, als ik in Noord Korea woon en leef, dan moet je wel in de pas lopen en met de massa meegaan. Maar het anders denken over veel zaken kan niemand mij afnemen. Sommigen noemen dit soort zelfstandig denkende mensen ook wel vrijdenkers (dat hoeft zeer zeker niet altijd met atheïstisch denken te maken hebben, wat sommigen wel eens beweren). Een uitgesproken eigen mening over religie, filosofie, politiek enz. getuigt van een zelfstandig denken zonder enige invloed van buitenaf (Bestaat dat?).

    Of heb ik deze intelectuele spreuk totaal niet begrepen?

    oktober 6, 2010 om 12:39 am

  2. delphi

    De spreuk is veelomvattend en op verschillende wijzen uit te leggen.

    Maar hou het op eenvoudig Nederlands en je hebt de kern te pakken.

    Orin

    oktober 6, 2010 om 4:46 pm

  3. Regenboog

    “Intellectuele” in mijn reactie geschreven met één L ? Schrander hoor van mij……….

    oktober 7, 2010 om 12:26 am

Reacties afgesloten

