Just another WordPress.com site

EEN SCHREEUW OP HET DAK

Joop van Ooijen heeft al jaren in zijn boerderij in Giessenburg op zijn dakpannen ‘JEZUS REDT’ staan. Deze dakpannen zijn wit.

 

Niet zo lang geleden bleek hij deze dakpannen te moeten verwijderen van de gemeente, omdat het te aanstootgevend zou zijn. Joop heeft nu deze dakpannen rood geverfd. Dat valt nog meer op, maar is wel slim van hem, omdat men nu hoogstwaarschijnlijk een hernieuwde procedure moet opstarten. Joop krijgt dus wellicht uitstel, geen afstel. Wij zeggen weleens als we iets bijzonders met veel mensen willen delen, dat we het van de daken af zouden willen schreeuwen. Deze man zet gewoon een schreeuw op het dak. 

Delphi

UPDATE 22 OKTOBER 2010: zoals ik al schreef, men moet een nieuwe procedure voor de rode letters opstarten. Bureaucratische regelgeving geldt natuurlijk ook als het de gemeente NIET uitkomt. Lees hier verder

5 Reacties

  1. Regenboog

    Deze man bedoelt het goed, gezien vanuit zijn geloofsovertuiging, met zijn wijze van evangeliseren. De vraag kan natuurlijk opdoemen is het wel echt evangeliseren of provoceren? Het kan een wanorde geven als iedereen maar teksten op zijn daken gaat vermelden van religieuze aard die door anderen als kwetsend ervaren kunnen worden. Vrijheid van meningsuiting in gevaar door een verbod? Nou dat laat ik liever aan de rechter over. Daarover kan je oeverloos zwetsen. Er wordt al te veel in onze maatschappij geprovoceerd onder de noemer “vrijheid van meningsuiting”.

    Ook daar zijn grenzen aan verbonden, dat heeft echter niet te maken met recht, maar met beschaving!

    Hopelijk gaan de verschillende religies elkaar niet vanaf de daken beconcurreren. Hier kan ik voorbeelden van geven maar dat vind ik ongepast. Het inlevingsvermogen van u geachte lezer acht ik groot genoeg om dit zelf te bedenken.

    De geschiedenis heeft geleerd dat het veelal dan niet bij de daken blijft……………….!

    september 1, 2010 om 1:40 pm

  2. Regenboog

    Er zijn omstandigheden dat ik mij wat meer verdiep in het onderwerp, dat door Team Ordely ten berde wordt gebracht, dan gewoonlijk. Helaas moet ik schrijven dat het onmogelijk is om een mening te geven over de details die mij ter ore en onder ogen zijn gekomen. Dit om te voorkomen dat ik een proces aan mijn welgestreken broek krijg. Wel heb ik een vraag: Heet zijn echtgenote geen Nijntje?

    oktober 23, 2010 om 7:35 pm

  3. Regenboog

    De vouw in mijn broek zit er nog goed in gelukkig. Soms lees ik mijn eigen reacties nog eens na (ijdelheid?), dan verplaats ik mij in de gedachtegang van een lezer. Wat blijkt? Mijn bovenstaande, eerdere reactie, zou kunnen wijzen op een negatieve opmerking richting mijn gewaardeerde Team Ordely. Nee, lieve Delphi, Orin en Lysander, mijn reactie ging inhoudelijk over de “kom-van-dat-dak-af-personen”. Delphi, jij bent toch Nijntje niet met 16 man/vrouw in ’t clubhuis?

    oktober 23, 2010 om 9:51 pm

  4. delphi

    Nee, ik ben niet Nijntje, al lijkt het me wel gezellig zo met zo’n hele groep.
    Ik vind dit om diverse redenen een topartikel. Ten eerste kan ik hierbij weer zo’n lief plaatje plaatsen. Ik ben helemaal gek van zulke plaatjes. Ten tweede heb ik juist ingezien dat deze man een slimme zet deed om de bureacratie te omzeilen, ten derde is hij lekker tegen de draad in, daar hou ik wel van en ten vierde is het een ludieke actie en ook dat kan ik op prijs stellen.
    Ik kan het niet op prijs stellen als de boodschap door je strot wordt geduwd op een agressieve manier, maar dat doet het niet bij mij op deze manier, dus ik vind het niet aanstootgevend, ook niet als mijn buren dat op hun daken zouden schilderen, of bijvoorbeeld: mohammed/allah redt of de GF redt….
    Wat ik wel aanstootgevend zou vinden is een schildering met bloed, wreedheid of ordinair, vulgair naakt.

    Delphi

    Enne … over die Sintposter van die film is ook veel ophef. Morgen heb ik wat meer tijd, ga het artikel aanvullen.

    oktober 23, 2010 om 10:10 pm

  5. Valuable info. Lucky me I found your site by accident, I bookmarked it.

    januari 4, 2011 om 8:15 pm

Reacties afgesloten

