Just another WordPress.com site

SNEEUW

Column: Orin

Als een witte draad liep de sneeuw deze week door mijn leven heen.

Het is koud, ja! Tijdens de gezamenlijke surprisefeesten, met volop sneeuw en dus ook wegens het weer afwezigen, kreeg een kind een schattig doosje met daarin een stoffen wortel, een das, een muts, een plastic pijp en twee knopen als ogen. Wouw! Nostalgisch! Het kind grapt en verkleedt zichzelf als sneeuwman. Hij gaat langs de mensen, klauwt zijn handen en brult, de verschrikkelijke sneeuwman spelend.

Het heeft wel iets, die sneeuw. Sneeuw, waarmee de meeste mensen hun kerstversieringen zo graag mee decoreren, nepsneeuw dan. Dat zo’n romantische aanblik biedt, zeker met een open haardje aan. Waar winterlandschappen op kerstkaarten met besneeuwde bomen en bergen je naar de wintersport lijken te lokken. Waar je spontaan trek krijgt in een glas gluhwein. Dat jeugdsentiment bij je op lijkt te roepen; lekker sleetje rijden, sneeuwballen gooien of een sneeuwpop maken.

Dat romantische gevoel en het enthousiaste jeugdsentiment verdwijnt redelijk snel.

   

De sneeuw is koud, brrrr…. geen zin om een sneeuwpop te maken. Nee, ook het bovenstaande plaatje (om na te maken) noopt niet tot een warm gevoel bij het aanraken van zoveel koude sneeuw. Vroeger kon ik er veel beter tegen. Nu loop ik buiten te kouwkleumen, de wind giert in al mijn kieren en gaten.

Met een slee naar mijn werk gaan? Nee, geen slee, zelfs geen gemotoriseerde. Het openbaar vervoer is mijn aangewezen mobiliteit… slechts even wachten bij de tramhalte, terwijl zachte vlokken de witte deken nog wat voller maken. Tien minuten later … twintig minuten later … dertig minuten later ….

Het tramvervoer ligt stil!

Als het gaan dooien, vriezen en ijzelen, dan verdwijnt het laatste restje romantiek. De sneeuw verandert in een ongezellige blubber, met wat onvoorzichtigheid glij je zo op je gat, je bent getuige van valpartijen van fietsers en ijsballen knallen tegen je raam.

Ja, als je lekker binnen zit tijdens de sneeuwperiode, bij die open haard, met gluhwein of een lekkere kop verse erwtensoep, muziekje erbij… en er niet uit hoeft. Of naar het nieuws kijken, waar de gevolgen van Wikileaks een steeds grotere sneeuwbal wordt. Prima!

Morgen al wordt er nieuwe sneeuw verwacht en komende week gaat het ontzettend koud worden. Ik pak mijn lange thermische onderbroek en shirt, die ik van die Goede Sint heb gekregen, maar uit. Het zal goed van pas komen.

Orin

© Team Ordely

 

 

 

Reacties afgesloten

