Just another WordPress.com site

COLUMN: NEDERLAND ANNO 2012

Column: Delphi

‘Goed, de aanklacht luidt dus: ‘aangeklaagde, hierna te noemen: M.R.  heeft verzuimt een waarschuwingsmelding op het product te plaatsen, waardoor klager, hierna te noemen: J.M., een voedselvergiftiging heeft opgelopen, tengevolge waarvan klager een ziekenhuisopname van 3 dagen heeft moeten ondergaan, plus een revalidatie van enkele weken, gederfde inkomsten vanwege ziekteverzuim en psycho-sociale schade heeft geleden, terwijl de heer M.R. had moeten weten, gezien zijn kennis en observaties, dat mensen als vanzelfssprekend op zoek zouden gaan naar andere middelen van bestaan. De aanklacht luidt dan ook: ”ernstige mishandeling en poging tot onopzettelijke doodslag.” Bent u het met deze formulering eens, mijnheer Modaal?’ 

‘Ja, uiteraard. Het doet wel een beetje Amerikaans aan, zo’n schadeclaim, maar we hebben ons de laatste jaren al zo aangepast aan het Amerikaans liberaal economisch model … het is even wennen, mijnheer Advokaat.’

‘Dan wordt hij zo ingediend bij het OM! Akkoord?’

‘Uitstekend. Ook iemand als M.R. hoort nog een beetje mens te zijn en de enige manier om dat duidelijk te maken, is om hem te dagen. Ja, ik weet het me nog goed te herinneren; in de loop van 2010 begonnen we het fors te merken. Nu hadden we het geluk dat M.R. in een mooi stulpje niet zo ver bij ons vandaan woonden. Nouja, wat heet niet ver. Op de fiets kostte het me 3 uur rijden, maar het bleek de moeite waard. Omdat we al een tijdje grofvuil afliepen voor iets bruikbaars (sommige dingen zijn immers aan vervanging toe), keken wij verbaasd toen we daar zomaar een prachtige Chesterfield in die plaats zagen staan. Nee, niet bij M.R., bij zijn buren. Heel licht beschadigd, maar het is een bankstel dat niet kapot kan en een stuk beter dan wat we in onze stad af en toe buiten zien staan. Het vervoer was wel een probleem, want we hebben geen auto, maar een vriend is vrachtwagenchauffeur en kon voor 50 euro wel wat ritselen binnen zijn werktijden.  Maar goed, daarvoor heb je wel wat. We regelden snel iets en omdat het een stille plaats is, hoefden we niet bang te zijn dat het voor onze neus weggekaapt zou worden.

Zo zijn we ook aan een klein, maar goed werkend, tv-toestel gekomen, een nieuwe koelkast, nog een keurige laminaatvloer, een zak mooie, nette kleding en een paar lampen. Allemaal uit zijn woonplaats.

In de loop van 2011 was ons huis redelijk netjes en binnen ons afgeknepen budget gebleven, maar er werd zoveel bezuinigd, dat we de laatste maanden van 2011 geen cent meer te makken hadden voor eten. Voor voedselbonnen, want zoals u weet waren de voedselbanken niet meer toereikend, kwamen we niet in aanmerking. Immers, een modaal salaris, een eenverdienergezin. Mijn zieke vrouw moest maar gaan werken. Tja … kon zij dat maar.

Weer fietste ik naar de plaats waar M.R. woont. Eigenlijk zocht ik naar dingen die ik zou kunnen verkopen. Niet dat mensen nog geld over hadden voor tweedehandsdingen, maar toch … misschien zou iemand wel eens iets kostbaars buiten kunnen zetten; een mooie antieke klok ofzo. Daar trof ik, pal voor het huis van M.R., een afvalbak, die half openstond en waar een lekkere geur uitkringelde. Ja,. ik was vaak langs het huis van M.R. gefietst, kon af en toe binnen kijken en hoewel mijn wezen niet jaloers is, verbaasde ik me er vaak over, hoe mensen als hij zo knoerthard konden zijn en zich werkelijk geen idee kon vormen hoe de gewone mens moet lijden onder zijn beleid. Totaal gespeend van invoelvermogen, hetgeen al te zien was aan al de overvloed waarmee zij zich omringen. Maarja, dan denk ik …. wat heb ik te klagen? Veel kennissen, buren, soms familie, zijn ons vrij jong reeds ontvallen. Hadden iets verhelpbaar ernstigs, maar konden de ziektekosten niet meer betalen. Degenen met lager betaalde banen wonen nu bij elkaar, als ze kunnen, of kamperen ergens. Allemaal konden ze de huren niet meer ophoesten. Wij hebben alleen maar honger, na de vaste lasten blijft er niets meer over, of beter gezegd, onze maag rammelt, echte honger veroorzaakt een oedeem en dat is iets dat bekend is uit de derde wereldlanden. We hebben notabene een tuin, maar mogen niets zelf verbouwen vanwege de nog strengere wetgeving codex alimentarius die in 2010 zijn aanvang nam. Zou het toch waar zijn dat men de bevolking uit wil dunnen? Nee toch? Zo slecht kunnen zij die ons regeren toch niet zijn? 

Enfin, ik ga op de geur af, doe de klep open en vindt daar een uitgebreide maaltijd van de Jap, half opgegeten, half weggegooid en nog warm. Dan ben je natuurlijk gek als je dat niet meeneemt, als je honger hebt.

Daarna ging ik dus vaker kijken of er nog kliekjes waren in de bak van M.R. – ja, de foto’s heb ik van de bak waar zijn naam, adres en huisnummer op staat, evenals de bonnetjes van de Japanner, de traiteur, de Franse cateringservice en nog veel meer – en ik trof er vaak wat aan. En dan zag ik stiekem het gordijntje voor de ramen van M.R. opengaan en hem gluren. Heel kort, maar toch. Hij wist het!

Totdat die gewokte garnalen dus verkeerd vielen. Hij heeft het mijn inziens express gedaan, bedorven garnalen. De rest weet u.’

‘Ja, mijnheer Modaal. Na van alles op vredelievende wijze terug te nemen wat u werd ontnomen, bent u zonder waarschuwing bijna de dood ingejaagd. Hoe durven ze u met bedorven voedsel op te zadelen. Maar juridisch is opzet niet te bewijzen. De observaties, of zoals u het noemt, het gluren van M.R. zegt in principe niets in het kader van de rechtsspraak; het vermoeden van, gezien de intelligentie van M.R. , nalatigheid door schuld, juist door de wetenschap dat hij mee-eters heeft, versterkt slechts de aanklacht. Ik, uw advocaat, sta achter u en ik ga mijn uiterste best doen u volkomen schadeloos te stellen en een forse schadevergoeding voor u te regelen. Dan kunt u tenminste ook gewoon weer uw boodschapjes halen.’

Reacties afgesloten

