Just another WordPress.com site

GOEDE VOORNEMENS

Column: Delphi

Goede voornemens … wie heeft ze niet? En dan vooral als het nieuwe jaar begint.

Op een van de hoogste plaatsen of wellicht zelfs op nummer 1 van de goede voornemens staat het stoppen met paffen. Pief, paf, poef! Wie nog rookt, wordt behandeld als een boef! Dat is een van de redenen om te stoppen. Al starend naar de volle asbak op oudejaarsavond, wordt menige roker kotsziek van zijn smerige gedrag.

 

Naast dit schuldgevoel en de verminderde sociale acceptatie, gaat tegenwoordig ook steeds meer de centjes een rol spelen. Goed nieuws voor de stoppers in spe, is dat hulpmiddelen vergoedt worden door de ziektekostenverzekeraar.

Naast het stoppen met slechte gewoonten (roken, drinken, ongezond eten, snoepen, gokken), willen veel goede voornemers juist starten met goede gewoonten (meer sporten, wandelen, gezonder eten), of goede gewoonten bevorderen (meer tijd besteden aan gezin, vrienden, sociale contacten).

Zoals reeds bekend is, zijn goede voornemens lastig vol te houden. Binnen een maand al blijken oude gedragspatronen weer net zo levend te zijn en worden de goede voornemens vooruit geschoven naar het jaar later.

Goede voornemens, zeggen de heren en dames deskundigen, moeten dan ook realistisch zijn.

Ik zeg; goede voornemens kun je elke dag nemen. Elke dag, zelfs elk uur is een nieuw begin.

Het is op het moment dat ik deze column schrijf 10.19 uur. Ik neem me voor om zo dadelijk een lekker kopje koffie te nemen en daarna wat op te ruimen. Dat is genoeg voor vandaag.

Delphi 

 

4 Reacties

  1. Regenboog

    1 Juni 2009 na een nachtje hoesten nam ik me voor de dag erop even niet te roken. Toevallig waren ze op. Ik dacht bij mezelf wat één dagje kan, kan de volgende dag ook. Vanaf die datum tot op dit moment niet meer gerookt. Kostte geen moeite. In oktober van dat zelfde jaar hoorde ik dat er wat met mn longen mis was. Toen heb ik even gedacht, verdulleme als dat toch zover is dan begin ik maar weer.
    Artsen zeiden mij dat het goed fout was volgens onderzoeken. Bleek een medische misser ………….. maar dan voor mij een goede. Maar nooit meer gerookt en nog zonder moeite ook.

    januari 3, 2011 om 7:22 pm

  2. delphi

    BOVENSTAANDE REACTIES STAAN OFF TOPIC BIJ ALEGRIA, VANDAAR DAT IK ZE EVEN OVER HEB GEZET, WANT ZE SLAAN OP DIT COLUMN.

    Miranda zegt:
    3 januari 2011 14:52 om 14:52 (bewerken)
    En zo is ‘t. Er is allang gebleken dat voornemens voor de langere termijn niet werken. En daar bovenop krijg je dan ook nog een schuldgevoel omdat je het niet volhoudt of het helemaal laat afweten. Korte termijn gaat meestal prima, want dan heb je het in ieder geval geprobeerd en mocht het mislukken dan probeer je het gewoon nog een keer. Of je stopt. Ook een optie.

    Maar welke malloot die goede voornemens voor het nieuwe jaar heeft verzonnen????Het moet een rassadist zijn.

    Danar volg ik nu je voorbeeld: ik ga nu zitten met een dikke cappuccino. En daarna ga ik die er weer afwandelen. Dan zal het tegen de avond lopen en neem ik me voor iets bij de traiteur te halen. Lekker, klaar en niet duur. Daarna ben ik voornemens me voor de tv te nestelen met een drankje en wie weet, als ik nog energie over heb, dan gooi ik een kant en klaar blok in de open haard en roep: jongens, jongens, wat is het toch gezéllig! Dan heb ik het goed en m’n goede voornemens zijn uitgekomen voor vandaag.

    Morgen zien we wel weer verder neem ik me zo voor.

    Regenboog zegt:
    3 januari 2011 19:06 om 19:06 (bewerken)
    Voornemens die op lange termijn niet werken? Nou Miranda dan heb je het goed mis. Wie heeft het lef mij met mn voornemens op lange termijn een malloot te noemen. Jij ? Ik heb als voornemen om al mn snipperdagen nu en op ZEER LANGE TERMIJN op te nemen zonder ophouden. Dan ben ik een malloot? Nu jij….hahaha. Bovendien de wijze waarop gaat niemand een wat aan. Ik ga niet mensen die op een hutje op de hei wonen jaloers maken met mijn haardvuur, ook niet met een bestelde en bezorgde pizza van een traiteur. Ben je “betoeterd”. Ik heb gevoel in mn donder voor diegenen die het minder hebben dan jij of ik. Leuren met het feit dat ik het zo fijn en goed heb is niet mijn ……. eh……… laat maar, ik kan wel op het woord komen maar wil het hier niet vermelden. Kwetsen is niet mijn sterkste kant.

    Toch gek. Ik hou van jou. Juist omdat je op deze wijze schrijft …………………

    januari 3, 2011 om 8:35 pm

  3. delphi

    En ik wilde er nog even op reageren onder het genot van een alegria… wat dat is? Geen idee.

    Allereerst mijn voornemen 1: een fotowand maken van foto’s van al mijn vrienden (de lekkageplaats in de eetkamer is een goede plaats hiervoor)
    voornemen 2: een fotowand maken van al mijn vijanden, d.w.z. een heel klein nutteloos wandje; naast een fotoklok kan men tegenwoordig ook een fotodartboard laten maken.
    voornemen 3: voornemen 2 niet uitvoeren, dat is energieverspilling
    voornemen 4: vaker een alegria nemen
    voornemen 5: vragen of ik de kosten verbonden aan het stoppen met roken in natura kan krijgen om zelf aan te besteden (zal wel niet lukken).
    voornemen 6: de kaartjes gebruiken uit psychologiemagazine van verleden jaar in het kader van de goede voornemens.

    Vandaag heb ik een kaartje getrokken met aan de ene kant: plant iets, in uw tuin of binnen in een pot – en verzorg het.
    Nou … eh! er staan buiten vier afgedankte kerstbomen te pronken (het lijkt wel kerstbomenverkoop), waarvan slechts 1 in een pot, met kluit dus .. maar nou nee; geen plaats voor een den.
    De andere kant van het kaartje is leuker. Complimenteer uzelf met alles wat vandaag goed gaat. Kijk; zo’n kaartje is nu een voornemen voor de hele week. Ik complimenteer mezelf gek. Even heerlijk een dutje gedaan en mezelf uitgebreid gecomplimenteerd hiermee… een heerlijk kaartje.

    Er zitten nog meer leuke bij:
    visualiseer tot in detail een plek waar het rustig is en waar u zich kunt ontspannen.
    Hou vandaag een nieuwsdieet; laat krant en journaal achterwege.
    Las speeltijd in; hou een kussengevecht, ga vingerverven, speel verstoppertje
    Glimlach tegen iedereen die u tegenkomt
    Carte blanche; vandaag doet u iets waar u echt zin in hebt
    Schrijf drie dingen op waarvoor u dankbaar bent, en de reden daarvoor
    Verwen uzelf met iets lekkers of een klein cadeautje

    Maar ook vreemde, zoals: beperk uw keuzestress; neem een munt en laat het lot beslissen.
    Doe uw horloge af.
    Wacht zonder u ertegen te verzetten, in de supermarkt, op het station

    Enzovoort… een soort engelenkaarten, maar dan zonder engelen.

    januari 3, 2011 om 8:48 pm

  4. Miranda

    Regenboog, verdullummu da’s niet mis. Een nachtmerrie waaruit je goed ontwaakt bent. Maar het zet je wel even weer met de voeten op aarde zeg. Het zou toch echt waar geweest zijn.
    Logisch dat je niet weer bent gaan roken, dit was toch een soort waarschuwing. En laten we eerlijk zijn, zo lekker is het toch ook weer niet. Ikzelf ben 6 jaar geleden gestopt omdat ik misselijk werd van de lucht inb m’n kleren, in de auto en de gele gordijnen. Nu snap ik echt niet dat ik überhaupr ooit gerookt heb. Maar ik deed het wel vanaf m’n 16e. Wat een geldverspilling! Volgens mij zie je de dingen echt niet helder meer door die rook. Hoeveel geld heb ik wel niet weggepaft,krankzinnig gewoon.

    Delphi, jij bent gewoon knettergek! Ha, ha, ha, ik heb me weer een ongeluk gelachen. Knap trouwens dat er 20.48 u bij je stukje staat. Bovennatuurlijk bijna. Ik weet dat er verschil is tussen het Haagse en hier, maar zo’n tijdsverschil?

    Maar je hebt gelijk met een hoop dingen. Horloge draag ik ook al 6 jaar niet meer en het werkt! Tenzij je een afspraak hebt, maar dan doe ik het met et klokje in de auto. Of ik spreek gewoon niet meer af. kan ook. Of om en nabij, gaat ook goed.
    En de rest staat me ook aan, dus verzin er nog een paar voor me, ik ben er momenteel gewoon te lui voor.

    januari 3, 2011 om 9:30 pm

Reacties afgesloten

