Just another WordPress.com site

COLUMN: KOPERPLAAT

door: Delphi

Koper; een stevig edelmetaal. Maar ook ouderwets aandoend. Vooral in oude voorwerpen, als ketels e.d., maar ook deurbeslag. Koperpoetsen, wie herinnert het zich niet. Op rommelmarkten is koper geen moer waard; althans jaren geleden deden we wat van die spullen weg, maar het liep voor geen meter. Zelfs niet met gratis koperpoets. Geen enkele koper!

Het belandde dus uiteindelijk bij de kringloop.  

Nu heb ik nog een aantal koperplaten in huis liggen. Hobbyspul. Wat ik ermee aan moet, geen idee. Je kunt het snijden, het is heel dun. Je kunt het dus ook oprollen of een andere vorm mee maken, solderen en schroeven.

Maar wat ik ermee moet; het zijn 5 lappen van 30 bij 70… en de randen zijn scherp.

Maar misschien zijn er handboeien voor koperdieven van te maken, want ProRail en de NS hebben een probleem. 

UTRECHT – Honderd tot tweehonderd medewerkers van spoorbeheerder ProRail en NS bewaken sinds vrijdagmiddag op sommige plaatsen het spoor om koperdiefstal te voorkomen. Aanleiding is de treinbotsing in Zevenaar, meldde een woordvoerder van ProRail.

 

lees hier verder

Niets is meer veilig tegenwoordig. Laatst was zelfs de vuilniszak, die ik buiten had gezet, zomaar verdwenen. De koperdiefstallen houden de NS en de media de laatste tijd nogal bezig. Behalve dat de dieven uit een bepaald clubje zouden kunnen bestaan, die misschien eens betrapt worden, is het een soort wetmatigheid, dat wanneer het ze moeilijker wordt gemaakt, ze elders hun slag slaan.

En waar hebben we nog meer koper?

Bij loodgietersbedrijven, bouwhandels enzovoort. In huizen zit het netjes ingekapseld, dus da’s wat lastig. Mijn vraag is: wat moeten ze toch met al dat koper?

Delphine 

3 Reacties

  1. Els

    Wat ze met dat koper moeten.
    Verkopen natuurlijk, aangezien de koper prijs al vele maanden erg hoog is.
    Daarom wordt het dus ook gejat, om het te verkopen en zo een érg mooi zakcentje te hebben.
    Doe je het in het groot zoals bij de treinen, dan is het zelf een mooi “loon” en geen zakcentje meer.

    http://beurz.com/koperprijs-per-kilo/

    januari 19, 2011 om 2:01 am

  2. patrick Troch

    beste Delphi,
    Ik lees dat je nog enkele stukken koper hebt. Graag had één plaat van 30x70cm willen bekomen om hieruit een aantal letters te snijden of zagen.
    De dikte van de plaat mag weliswaar niet veel meer zijn dan 1.5mm anders wordt het te moeilijk om te verwerken…

    februari 15, 2011 om 8:18 pm

  3. Sorry Patrick, maar ik moet je teleurstellen. Ik heb de platen aan mijn buurman verderop weg gegeven, die ze wilde gebruiken voor hamerslag 3-d schilderijtjes. Ik weet ook nog niet wat het precies gaat worden, maar het komt er op neer, dat een deel van het koper, dat erg dun is, met gereedschappen, ingediept wordt, zodat er een 3-d afbeelding ontstaat. Ja, zo kan het ook en die buurman is daar heel erg handig in.

    Maar ik weet wel dat dit materiaal in plaatmaterialenwinkels/bedrijven of kunstenaarswinkels te koop moet zijn.

    Succes.

    Delphi

    februari 16, 2011 om 11:26 am

Reacties afgesloten

