Just another WordPress.com site

COLUMN: IN KONINGINNESOEP ZIT GEEN KONINGIN

Door: Orin

Heel lang geleden at ik eens met mijn toenmalige vriendin in een sjiek en duur restaurant op Koninginnedag. De tafels waren bekleed met smetteloos wit linnen, glanzende porseleinen borden, kristallen glazen en zilver bestek.

De kreukvrije servetten keurig gevouwen, zoals het hoort en keurige obers. De koninginnesoep die ik daar proefde zal ik wellicht niet vergeten. Hij was heerlijk van smaak, zacht romig en er zat blank vlees in, dat ik niet kon vergelijken met welk vlees dan ook. Het vlees was zo zacht dat het als het ware op je tong smolt.

Later heb ik dit soort vlees nog eens in een wokrestaurant mogen eten, maar de herkomst is me volstrekt onduidelijk. Ook bij dat toprestaurant mocht ik er niet achter komen. De ober had een geheimzinnig glimlachje op zijn gezicht toen ik het aan hem vroeg. Hij zei zacht: ‘Dat is het geheim van de kok, mijnheer, maar ik kan u wel verklappen: het heet niet voor niets koninginnesoep.’

Meer kreeg ik er niet uit, maar bij iedere hap die ik nam verbeeldde ik me dat ik een stukje koninginnevlees proefde.

Dat kan natuurlijk niet, want de koninginnen zijn niet dik bezaaid. Kijken we naar onze eigen koningin, dan ziet ze er aardig ongeschonden uit. Ook al werd de hoofdprijs voor de soep gevraagd, ik denk toch niet dat … daarbij, ik ben geen kannibaal… ik bedoel, ik neem toch aan dat zij ook gewoon een mens is.

Enfin, wat er wel of niet in de soep zit wat zijn naam eer aan doet, was weer eens ter sprake in de politiek.

Zie haaienvinnensoep

Tomatensoep, groentensoep, uiensoep, champignonsoep; het bevat allemaal respectievelijk tomaat, groenten, uien of champignons. Zelfs ossestaartsoep zou echte ossestaart moeten bevatten, maar in haaienvinnensoep zit geen haai en in koninginnesoep geen koningin.

Zo!

De herkomst van het gerecht en het originele recept vind je trouwens hier

Reacties afgesloten

