Just another WordPress.com site

RECEPTEN: RAASDONDERS VAN DE KOLENBOER

Vroegah kwam de kolenboer langs. We hadden een kolenkachel… zo’n zwarte.

Daarin moest je kooltjes doen een aansteken. Dan werd het warm in de kamer.

De zakken kolen waren zwaar en als mijn vader kolen schepte had hij altijd zwarte handen, ook al had hij een speciaal schepje. Kolenzwart stoof namelijk enigszins.

Een gerecht dat mijn moeder vaak klaarmaakte waren raasdonders, oftewel capucijners. Met gebakken uitjes, rauwe uitjes en uitgebakken plakken spek, gebakken aardappelen en sla.

Een variant op dit gerecht maak ik momenteel wel eens.

RAASDONDERS VAN DE KOLENBOER, VOOR 4 PERSONEN

2 blikken capucijners van 800 gram, 2 grote uien, 1 rode, 1 groene en 1 oranje paprika, 1 eetlepel kerrie, 1 teentje knoflook, 2 appels, 4 bifiworstjes in plakjes, 100 gram magere spekjes, wat margarine of olie, een bosje selderij.

Snij de uien en de paprika in blokjes. Doe margarine of olie in een koekenpan en smoor hierin de groenten. Voeg een teentje uitgeknepen knoflook toe. Snij de worstjes in plakjes. Doe de spekjes bij het groentenmengsel en zet het vuur iets hoger en roer regelmatig om. Draai na een tijdje het vuur weer laag. Was de selderij en snij de bladeren fijn. Schil de appels en snij deze in blokjes. Voeg de uitgelekte capucijners toe, maar bewaar het vocht. Voeg de worst en de selderij toe en tenslotte de appel en de kerrie. Roer alles goed door. Voeg eventueel vocht van de capucijners toe, totdat er een smeuiige massa ontstaan.

Lekker met sla, gebakken aardappelen of bij rijst. 

Eet ze!

5 Reacties

  1. Regenboog

    In die jute zakken op dat vrachtautootje….zitten daar geen eierkolen in? Dat moet wel zo te zien. Met een ovale vorm van samengeperst kolengruis, was iets goedkoper maar….naast de huishuur de duurste maandelijkse uitgave.
    Waar blijft de tijd. Die pan met zware kost was in die tijd iets eenvoudiger, geen paprika’s, toen nooit van gehoord. Mag ik trouwens aanschuiven bij deze nostalgische maaltijd? Pan op tafel graag, is gemoedelijker, ouderwets.

    Bruine bonen ook met de pan op tafel. Nee, u vergist zich, ik ben Bartje niet. Ik bad WEL voor bruine bonen.

    maart 4, 2011 om 10:47 pm

  2. Gek, bruine bonen vond ik nooit lekker. Witte bonen ook trouwens niet. Maar capucijners wel.
    Nog steeds ben ik niet dol op bruine of witte bonen, te melig, te papperig.
    Kikkererwten en linzen vind ik wel lekker, alsmede kidneybonen.

    Delphi

    maart 5, 2011 om 3:50 pm

  3. Regenboog

    Nou ja seg, jij bunt ook een fijnproever.
    Ik hou het maar bij koffiebonen in tomatensaus en een “herinkie” toe. “Iet tan joj”?

    maart 5, 2011 om 11:03 pm

  4. miranda

    Ik zie er nog iets anders in: dit is een aardappelboer, geen kolenboer. Weet je nog, die trok altijd een kap over z’n hoofd en had een soort lap op z’n schouder voor ie de zak erop gooide. Tegen het gruis.
    Ja, ja, waar blijft de tijd? Toch was ’t gezellig, zo bij de kachel. Behalve als moeders gewassen had en het houten rek met druppend wasgoed eromheen stond, dat ging dan zo dampen.
    Maar ze zorgde dat het weg was als de tv aanging 2x per week. Dan kwam nl de hele buurt kijken, ook al die rotmeiden waar ik zo de p aan had. Maar moeders vond het goed voor de algehele verzoening. Ik zou er een lief ding voor over hebben om dat nog eens een dagje mee te maken. Met cappucijners natuurlijk.

    maart 7, 2011 om 6:41 pm

  5. Nee, hoor, het is de jonge Willem, de kolenboer… dat zie je toch zo!

    maart 7, 2011 om 8:47 pm

Reacties afgesloten

