Just another WordPress.com site

COLUMN: JAPAN EN ORIGAMI-KRAANVOGELS

Column: Delphi

Ik heb iets met Japanse cultuur. Helaas ben ik er nooit geweest, wat ik graag had gewild. Maar het land is te duur voor onze bescheiden portomonnee. Familieleden zijn er wel geweest, met een Hollandse dansgroep, op uitnodiging. In Japan bevindt zich een heus Hollands pretpark, want de Japanners hebben weer iets met de westerse cultuur. Zo maakte ik twintig jaar geleden op een feestje iets dat voor Sushi moest doorgaan. Immers, de benodigdheden, zoals nori en japanse rijst waren toen nauwelijks verkrijgbaar. Ook gebruikte ik geen rauwe vis, maar gerookte zalm. Met plakrijst wist ik gevulde blokjes te maken. Mijn visite vond het maar heel vreemd, die hapjes.  Ik kook nog steeds graag Japans, waar we heel mooi serviesgoed voor hebben, en we eten dat bij voorkeur met lakstokjes.

Ik heb gepoogd kunstwerkjes van origami te maken, maar daar ben ik niet zo goed in. En ik heb gepoogd bonsaiboompjes in leven te houden. Echter, ook dat ging niet geweldig. Dat is toch een hele kunst. De shikabana, Japanse bloemstukjes maken, dat lukt me wel … tenminste naar vrij inzicht en dan wel van kunstbloemen. Gewoon een beetje sierlijk schikken in Japans aandoende schaaltjes of een mooie glazen bamboevaas, natuurlijk gesteente erbij. Die staan op onze zolder, met wat boeddha’s ertussen. Echte shikabana heeft net als origimi, een achtergrond met verschillende betekenissen. In onze tuin staat een Japanse esdoorn en een Japans stamwilgje en eveneens bamboe. Mooie planten. Er heeft ook een Japans siertempeltje van keramiek gestaan, maar een verdwaalde voetbal van een kwajongen bracht het in gruzelementen.

Dit zijn de verfijnde cultuurelementen, waarmee Japan voor ons en andere westerlingen zo aantrekkelijk is en waarschijnlijk ook waarom we zo geraakt zijn door het leed wat daar nu plaatsvindt, hoewel de aardbeving in Haiti even erg, zo niet erger, was.

Nu met een dreigende kernramp in het vooruitzicht, denken veel mensen, en zeker de Japanners zelf, aan de atoomaanval op Nagasaki en Hiroshima.

En daarmee kom ik terug op de kraanvogels van Origami.

Toen Sasaki Sadako 2 jaar was overleefde ze in eerste instantie de vuurzee van de atoombom op haar stad. Pas op 11-jarige leeftijd werd ze ziek; ze had leukemie. Deze ernstige ziekte had zij opgelopen als gevolg van blootstelling aan de straling van de bom.

De kraanvogel is in Japan een symbool voor geluk. Er is een legende dat iederen die 1000 papieren kraanvogels vouwt een wens mag doen. Sasaki hoorde hiervan van een goede vriendin. Sasaki bleef 14 maanden in het ziekenhuis en vouwde meer dan 1300 kraanvogels. Ze hoopte dat alle kindslachtoffers van de atoombom een wens zouden mogen doen en bad voor de wereldvrede en het einde van al het lijden. Op twaalfjarige leeftijd overleed zij aan de gevolgen van de leukemie.

In 1958 is in het Vredespark in Hiroshima een beeldje van Sasaki onthuld waarbij zij een gouden kraanvogel vasthoudt. Aan de voet van het beeldje staat: ”DIT IS ONZE SCHREEUW. DIT IS ONS GEBED. VREDE OP AARDE”

Het park en vooral het beeld is een bedevaartsoord voor grote groepen schoolkinderen die hier massaal op geschiedenisles komen. Het is traditie geworden dat elke schoolklas die het Vredespark bezoekt 1000 kraanvogels vouwt en deze aan de hekken van het park bevestigt. Zo ontstaan grote kluwens papier in allerlei bonte kleuren.

bron

Zo vouw je een kraanvogel

Vrede, maar ook veiligheid en verwerking voor de mensen in Japan

Delphine

UPDATE: Zaterdag 19 maart 2011 hebben mensen bij het Siebolthuis, Japanmuseum in Leiden voor Japan duizend kraanvogels gevouwen.

Zie dit bericht met video

Reacties afgesloten

