Just another WordPress.com site

COLUMN: FIGUREREN

Door: Delphi

Vandaag las ik dat er figuranten worden gevraagd voor de verfilming van De Heineken Ontvoering

Lees hier

Je moet hem wel winnen, want er zijn maar tweehonderd rolletjes te vergeven.

De eerste en tevens de laatste keer dat ik ergens figureerde was in de Aanslag, de verfilming van het boek van Harry Mulish in 1986. Ze vroegen duizenden mensen, je kreeg er wat centjes voor en een lunchpakket en het was nog in Den Haag ook. Op het Malieveld om precies te zijn.

Dan sta je daar dus, tussen vele anderen en tijdens het filmen hoefde er maar iemand de andere kant op te kijken, of het moest weer over. Degenen die niet wilden luisteren, werden ook weggestuurd door de strenge regisseur, Fons Rademakers.

Ik deed braaf wat er me gezegd werd. Een cameraman liep langs, kwam dichterbij en zei tegen me: ‘Als je met mij de koffer in duikt, krijg je een grotere rol.’ Nou zeg!!! Het is dus echt waar, wat ze zeggen … hoe actrices aan hun rollen komen. Pfff …. bah, met zo’n lelijke vent. ‘Ja, dag!!!’ zei ik. ‘Dan geen rol in een film!’ zei hij en hij liep door naar de volgende.

Dus zo kwam het dat ik nooit beroemd ben geworden. Eerlijk gezegd heb ik ook nooit meer ergens in gefigureerd. Ik vond het leuk voor een keertje, maar ach … wat stelt het voor. Ik kan niet eens acteren.

De film heb ik gezien, jaren later op de televisie. Ik ben eruit geknipt, zoveel is duidelijk. Tja, dan had ik maar … ach nee, lelijke vent met een kop om op te schieten. Ook al zou het een knappe kerel zijn geweest, dan nog! Als ik op die manier hogerop of beroemd zou moeten komen, dan maar liever niet.

© Delphi

Reacties afgesloten

