Just another WordPress.com site

DON, DONNER, DONST EN HUURVERHOGING

Ja, hoor, ze zijn weer rare dingen aan het verzinnen in Den Haag. Donner, die zelf een prachtig huis van iets meer dan een miljoen in het Haagsche bewoont, is bezig met een plan om sociale huurwoningen in schaarse gebieden op te leuken met 25 waardepunten, waardoor de woning 120 euro per maand meer waard woord.

Hiermee komen veel sociale huurwoningen in een klap in de vrije sector terecht. Deze maatregel geldt dan voor nieuwe huurders. Het staat los van de 5% huurverhoging die scheefwoners moeten gaan betalen, een maatregel die pas in 2012 ingaat en door de EU is opgelegd. Dat zijn mensen die per jaar 43.000 of meer verdienen.

Maar het doel van die opwaardering van die 25 punten ontgaat me even. Dat lijkt me een nogal kortzichtige maatregel. Er is al schaarste onder sociale huurwoningen. De sociale huurgrens ligt nu rond de 650 euro. Met een opschaling zou dit 720 euro worden, dus de vrije sector.

lees hier meer

Gaan we lange termijndenken, dan zie je dat het moeilijk wordt voor mensen om de lasten van de hypotheek te betalen, terwijl ook de hypotheekrente-aftrek, vanuit de EU onder druk staat. Meer mensen zullen dus in de toekomst behoefte hebben aan een sociale huurwoning. Ook door de ecnomische situatie kunnen mensen in de problemen komen. Door de verhitte economie de laatste jaren zijn er al veel sociale huurwoningen afgebroken ten behoeve van de vrije sector en koopwoningen.

Door de maatregel stokt de zo gewenste doorstroming. Ook een woning kopen is voor gemiddelde inkomens door strengere toetsing vrijwel onmogelijk geworden.

Uiteraard moet degene die dergelijke hoge huren niet kan betalen, niet denken in aanmerking te komen voor extra huurtoeslag, want ook daar gaan op worden bezuinigd.

De Nederlandse Woonbond stelt dat het kabinet de maximale huren met 120 euro per maand wil verhogen en noemt dat schandalig.

”Door deze maatregel dreigt een huurexplosie, waardoor huren in veel regio’s onbetaalbaar worden. De doorstroming zal volledig stokken. Starters en huurders die moeten verhuizen, worden geconfronteerd met torenhoge huren”, aldus de landelijke vereniging van huurders.

 Onze buurman Mark Vrekke is al hard aan het nadenken over dit gat op de markt. Een hut bouwen van sloophout, gezellig en veilig wonen in een tent, het ontwerp van een luxe doos of een flexibele woning, geschikt voor protestplaatsing op het binnenhof. 

Voorlopig kunnen mensen die zich al zorgen maken, alvast wennen aan hun toekomstige situatie door dit dekbed aan te schaffen, ooit gemaakt om zwerfjeugd te helpen.

 

10 Reacties

  1. Regenboog

    Maatregelen door een kabinet om te kunnen komen om te bezuinigen kunnen altijd rekenen op kritiek van de opposotie of de benadeelden. De kiezers zijn vertegenwoordigd in de 2e kamer. Ook fracties van het huidige kabinet met een gedoogsteunpartij.

    Nu wil het geval dat links en rechts lijnrecht tegenover elkaar staan.

    Maar bij de laatste verkiezingen heeft bij de de VVD, PVV en CDA (in mindere mate) de nadruk erg gelegen op het handhaven van de hypotheekrente daar hoort ook het huurbeleid bij) en de tegemoetkomingen aan PVV over strenger optreden tegen allochtonen, beperkingen gezinshereniging, een sfeer van haatzaaien van autochtonen tegen allochtonen is daar mede debet aan volgens media.

    Maar de massa van de kiezers hebben Niet nagedacht bij hun keuze over defensiebeleid, landbouw, onderwijsbijdrage aan de de allerarmste in de wereld, cultuur, enz. enz.

    Nee natuurlijk niet, iedere kiezer kijkt toch naar de eigen GROOTSTE problemen. De noodzaak om te bezuinigen in alle geledingen van de maatschappij en de daarmee gepaard gaande gaande verontwaardiging is zo groot dat het makkelijk is om in dit geval met een vingertje beschuldigend te wijzen naar één negatief overkomende maatregel (zoals het Huurbeleid en onze Donner).

    Maar vele negatieve maatregelen moeten nog bekend worden nadat het door het Centraal Plan Bureau getoetst is of de maatregelen de bezuinigingen opleveren die het kabinet berkend heeft (zelf die hebben het ook niet altijd bij het rechte eind.

    Mijn conclusie is : Of je nu links of rechts bent je zult MOETEN bezuinigen. Ook bij een andere kabinetssamenstelling. Het zal nooit iedereen tot tevredenheid stemmen.

    Buurman Mark Vrekke heeft zeker kans van slagen met noodbehuizingen tot en met kartonnen dozen toe. Alleen de doelgroep zullen uitsluitend daklozen zijn en procentueel over de gehele bevolking genomen zijn dat er niet zo veel. Mark zoek een ander gat in de markt, daar valt misschien iets te verdienen, maar op jouw locatie worden de dozen wellicht reeds verstrekt door de gemeente (Ik meen dat het serieus gebeurd is in Rotterdam, maar dat schrijf ik even uit mn hoofd. Het was in ieder geval in één van de grote steden.

    ‘k Kruip nu mn eigen doosje weer in 🙂

    maart 30, 2011 om 11:42 pm

  2. miranda

    Links, rechts, rood, groen, het is allemaal gecreeërd om verdeeldheid te scheppen en handhaven.
    Verdeel en heers.
    Persoonlijk neem ik de politiek absoluut niet serieus en zie het als tijdverdrijf voor grootgegroeide jongens. En mensen die ervan overtuigd zijn dat ze een contributie leveren aan de samenleving natuurlijk, maar die neem ik dan ook weer niet serieus.
    Daarom kan ik me er ook absoluut niet meer over opwinden en stemmen zal ik al nooit doen.
    Zo, dat is weer even wat op de vroege ochtend. Maar denk niet dat ik dit zomaar uit m’n mouw schuld, dat doe ik met niets. Daar gaat gedegen onderzoek aan vooraf.
    Het is ooit begonnen met mijn vader die de Frits Wester van zijn tijd was. Dat zette mij als kind al tot nadenken, met als gevolg dat ik nu volgens mij de zaken aardig doorheb.
    Die kartonnen dozen zijn inderdaad eens uitgedeeld. Dat vond ik zo shocking dat ik het zelfs onthouden heb. Waar het was weet ik ook niet meer.
    Wat een ongelofelijk stel onbenullen zonder moraal zeg. Zouden ze hun ouders ook in die dingen op straat zetten? Onlangs zag ik een keurig Amerikaans gezin op tv, leuke kinderen, (nog) keurig geklede vrouw, wel een beetje vies van het niet te vaak wassen natuurlijk, maar de plooirok nog aan en de parels nog om, op straat zitten. Met bord in de hand dat ze homeless waren. Dit kwam natuurlijk extra hard binnen omdat ze er net zo uitzagen als wij allemaal en niet als……vul zelf maar in. Die ogen van die vrouw! Ik vergeet ze niet zolang ik leef.
    En dat dat allemaal kan voorkomen in Amerika. Ik onthoud me maar van commentaar, maar denk er het mijne van.
    Tegen de tijd dat ik het hier niet meer kan betalen trek ik wel naar oost of zuid Nederland, daar is het nog te betalen. Toch nog iets om me op te verheugen, want hier is het zo leuk niet meer, maar dat is een ander verhaal.

    maart 31, 2011 om 7:41 am

  3. Regenboog

    Je hebt groot gelijk Miranda. Ga maar naar de locaties die jij noemde. Ik ben bereid om jou gratis van advies te dienen. Noem het maar een vriendendienst. Dat bestaat hier nog zoals je ziet en ik ben verzekerd van 2 leuke hondjes in de omgeving hier.

    maart 31, 2011 om 9:40 am

  4. Regenboog

    @Miranda. Wezenlijk zijn er slechts twee opvattingen mogelijk over politiek: de onze en de verkeerde 🙂

    maart 31, 2011 om 9:53 am

  5. @Regenboog. Natuurlijk kijkt iedereen in zijn eigen portomonee, zeker als er een crisis is, zou het armoedebeleid in andere werelddelen mensen een worst zijn. Overigens zijn de protesten in het MO deels voortgekomen uit de armoede. Vergeleken daarmee hebben we het nog niet zo slecht.
    Toch is deze regering aardig, ook onder invloed van moloch EU, sociale voorzieningen aan het afbreken. Misschien krijgen we hier ook een revolutie, wie zal het zeggen. Hoewel de Hollander een beetje timide is. Tcch … hoever kan men gaan met plukken?
    Bezuinigd moet er worden, ja …? of nee …
    In elk geval wordt nu alles afgewenteld op de lagere en middeninkomens.
    @Miranda, in Amerika is het inderdaad al zover dat mensen in tenten/caravankampen of gewoon op staat leven.
    Shame!

    maart 31, 2011 om 10:09 am

  6. miranda

    @Regenboog, pas op want ik hou je aan de vriendelijke uitnodiging! Dat ik wegga hier is voor 90 % zeker.
    Vooral omdat ik hier van de week binnen 24 uur 3x ben uitgescholden voor teringh…, gore stronth… en het even goed bedoelde smerige k..h…. Ik wist niet wat me gebeurde. Volgens mijn dochter moet ik het langs m’n rug laten afglijden, maar daar ben ik niet zo zeker van.
    En allemaal door knapen van 20-35. Hoe zou dat bij hen thuis zijn? Net als bij Tijgertje?

    Dus.wie heeft een leuk huis in de aanbieding in een zeer rustige omgeving? Ik ben binnen een dag geheel gepakt en gezakt. Inclusief teckels.

    maart 31, 2011 om 11:09 am

  7. Regenboog

    @Miranda. Uit “welingelichte” bronnen heb ik vernomen dat er een huurflatje leegkomt wegens huurachterstand in Enschede 🙂 Tafels, stoelen, computers en printers….. werden naar beneden gegooid in een afvalcontainer.
    Gezamenlijk inkomen (met die van de teckels) van nieuwe bewoonster mag niet hoger zijn dan ….(?) tja, “sociale huurwoning”.
    Vorige bewoners zoeken nu iets in de buurt van Scheveningen.

    maart 31, 2011 om 12:54 pm

  8. Regenboog

    Ps @Miranda, morgen te bezichtigen.

    maart 31, 2011 om 12:57 pm

  9. miranda

    @Regenboog, tjonge dat klinkt aantrekkelijk. Vooral dat sociale huurwoningaspect spreekt me duidelijk aan. Ik meen ook te weten waar die flat is, nee ik weet het zeker. Maar Enschede, ik weet het niet, ik ben er te vaak doorheengefiest om te weten dat het vroeger wel leuk was. Tegenwoordig wonen er net zoveel onberekenbare sujetten als hier, dus dan schiet ik er niets mee op.
    Maar bedankt voor het meedenken in ieder geval. Ik denk dat iknog even blijf doorzoeken naar het hutje op de hei. Ook leuker voor de teckels. Zeg maar.

    maart 31, 2011 om 1:47 pm

  10. Mia

    Miranda, hutje op de klei bevalt mij prima.
    Geen multi-cult hier, geen rondslingerende schuttingtaal, s’avonds lekker zonder bodygard rondlopen enz. enz.

    april 1, 2011 om 2:32 pm

Reacties afgesloten

