Just another WordPress.com site

COLUMN: GRAAICULTUUR IN KLEDINGCONTAINERS

Column: Delphi

Vroeger was het feest als er grofvuildag was. Je zag dan auto’s langsrijden, maar ook bakfietsen en bakbrommers, allemaal op zoek naar iets moois.

Kennelijk was er overlast van, want sinds ze die dagen op afspraak hebben gemaakt, is de scharrelroute van handelaars minder druk.

En gek vind het niet, want ook wij hebben meerdere malen meegemaakt (en nog als we grofvuil buiten zetten), dat mensen grasduinen in eventuele vuilniszakken, alles eruit halen en de troep gewoon laten liggen.

Nu is er dichtbij ons een kledingcontainer. Nu heb ik een aantal opties als ik goede kleding weg wil doen; ik verkoop het op de marktplaats of op een rommelmarkt, ik geef het weg aan iemand of aan de kringloopwinkel of ik werp het in de container.

Dus koos ik voor het laatste. De kleding (en schoeisel) wordt hergebruikt, dus dat is prima.

Maar ook hier zie ik vaak een hoop kleding naast de container liggen. Dagelijks! Een keer zag ik zo’n aso, die de boel eruit trok … niets van zijn gading vond en de boel liet liggen. Nu kan ik wel begrijpen dat een armoedzaaier kijkt of er iets leuks tussen zit. Prima, daar is het voor bedoeld, maar ruim het dan ook op!!! Op de straat wordt het vies en mogelijk ook onbruikbaar voor anderen. Dat is ASOCIAAL!

Daarom moest ik wel glimlachen bij onderstaand bericht. Hoewel dit een dief is, in een ander land en voor zover ik weet de kledingcontainers die hier in de buurt staan, deze mogelijkheid niet hebben (hoewel?) …

Dief vast in kledingcontainer

© Delphi

2 Reacties

  1. miranda

    Ik heb na het overlijden van mijn schoonmoeder ook besloten om 25 (!) zakken kleding maar in de container te gooien. Maar wel met in mijn achterhoofd een reportage die ik vorig jaar op tv zag. Wat een handel zit er achter zo’n container. Let wel, het is dus gratis. Dan gaat het met een vervoersbedrijf (dat daar geld aan verdiend) per schip (dat daar geld aan verdiend) via Rusland of andere plekken naar Afrika. Dit om kilometers te maken, net als met de garnalen. In Afrika neemt de eigenaar van een grote loods het in ontvangst tegen forse betaling. Dan komen er particulieren iets uitzoeken, maar dat zijn er niet veel want: dan gaat het naar iemand die geld genoeg heeft om een marktkraam te huren. Die koopt dan in the blind 5 a 20 zakken al naar gelang wat ze zich kan permiteren.
    En ik weet dat ik nu wat tussenstappen ben vergeten. Maar zo kan het dus zijn, dat de blouse van tante Ali in Malawi op de markt ligt voor 20 euro. Ongelofelijk maar waar.
    Maar ach, zo lang wij het ons nog kunnen permiteren om het weg te gooien.

    april 7, 2011 om 2:28 pm

  2. Ja, dat geloof ik best… de beruchte strijkstokweg. Jammer is dat… in principe geef ik ook liever dingen weg aan mensen in mijn directe omgeving.

    april 8, 2011 om 7:33 pm

Reacties afgesloten

