Just another WordPress.com site

TROMPE L’OEIL: EEN STUKJE TECHNIEK

Dat op straat alles zo echt lijkt, gaat gepaard met een stuk speciale techniek. Naast goed kunnen tekenen (met stoepkrijt), is kennis van en vaardigheid in deze techniek nodig. Vooral voor de kunst van Beever, die vaak ook in de ‘hoogte’ werkt.

De al in het eerste deel van deze artikelenserie getoonde Eifeltoren is iets dat bij een bepaald gezichtspunt rechtop lijkt te staan.

En dan deze vlinder, die net echt lijkt te vliegen. Hier zie je de achterste mensenmassa ver weg staan… dat is niet voor niets.

Hier lijkt echt water te spuiten. Van welk water wordt je niet nat? Van het water van Julian Beever, hahaha.

 

Deze kreeft bewaakt een baby en zou je niet beter weten, dan zie je daar toch een echte zeebewoner met een mensenkind.

En deze charmante dame poedels in een aangelegd stoepzwembad. Ook hier zie je dat er gebruik is gemaakt van de stoeptegels om het effect te versterken.  De dame steekt uitdagend haar been omhoog tijdens een partijtje zwemcan-can

Maar het in de hoogte werken is een stukje techniek, waarbij het omhoog stekende gedeelte in overdreven perspectief wordt getrokken. Onderstaand een afbeelding waar het bovenstaande dame betreft.

Een heel lang been, over de rand van een van de kanten van het zwembad geschilderd. Zulke Trompe L’oeils zijn alleen vanuit een bepaald perspectief te bewonderen.

Voor muurschilderingen is deze techniek minder geschikt, omdat het lastig is om op een plaats te gaan staan, waar de illusie bewaard blijft.

7 Reacties

  1. Regenboog

    Dit is weer zo mooi wat hier getoond wordt. Daar hebben jullie niet alleen mij maar ook vele anderen een plezier mee gedaan denk ik. Het is niet te zeggen welke de mooiste is van deze serie. Maar toch heb ik een voorkeur. Gek eigenlijk, maar die combinatie van het kind met de vlinder vindt ik niet alleen mooi maar ook een beetje ontroerend.

    Maar een raar idee is wel dat als je aan de zijkant staat het een héééééle lange vlinder is. Daar moet je er niet te veel van in je buik voelen ……….. dan is lentegevoel echt weg 🙂

    april 9, 2011 om 10:09 pm

  2. miranda

    De maker moet wel over een heel ruimtelijk inzicht beschikken. Ik vind het grandioos wat hij maakt.
    Door mijn dochter kom ik, geheel tegen mijn wil meestal, te veel in aanraking met kunst. Kunst waar héél veel geld voor betaald wordt. Jan Cremer, Appel, al dat moderne gedoe. M’n maag draait af en toe om.
    Maar dan zie ik hier een echte kunstenaar. En dan word ik toch weer blij. Iemand die niet aankliedert, maar wat mij betreft een professor kunstenaar is. Geweldig.

    april 10, 2011 om 7:33 am

  3. Regenboog

    Miranda, kunstuitingen hebben meerdere varianten zelfs in één sector zoals schilderen. Modern, figuratief, kubisme en klieder-maar-raak. Deze laatste vorm is datgene waar jij op doelt vermoed ik. Maar ook dat verschilt. Je kan een aap ook laten schilderen op deze wijze, maar dan staat er geen Appel of Corneille (Cobragroep) onder. Je betaalt ook de naam!!!!

    Zelf heb ik een voorkeur voor de Haagsche School… Toch heb ik ook een litho van Jan Sierhuis aan de wand voorstellende een flamengo danseres (hoop dat ik het goed schrijf) door hem gesigneerd (het is er één van de 200 die er van zijn gemaakt). Ik vindt de kleuren prachtig, “koninklijk” zou ik het bijna willen noemen.

    Maar ja je kunt ook de overbekende reproducties aan de wand hebben van betraande kindergezichtjes of een oud mariabeeldje met een lampje er in. Kan je er nog bij bidden. ook. Derhalve is het beeldje ook nog multifunctioneel. Je vindt het beeldje mooi, geeft licht, je keert tijdens het gebed even naar binnen bij jezelf en je hebt tevens een lijntje naar boven. Dat laatste is dus veelal wat RK-gelovigen beleven, denken of ervaren.

    Maar zo’n betraand kinderkoppie vind ik wel wat voor jou 😉

    april 10, 2011 om 3:21 pm

  4. miranda

    Om met dat betraande koppie te beginnen: och, zolang ik het gebler niet hoor staat het beeldig op zolder achter die ene zuil.

    Ik ben me bewust van al die kunstuitingen, maar voor mij is kunst, net wat je zegt, kunst als je het mooi vind. Waar ik eigenlijk op doelde is de bespottelijke manier van kunstmatige prijsopdrijvingen en would be kunstkenners. Vinger onder de kin en veel hhmmm zeggen. Die zorgen voor die idioite prijzen.

    Mijn dochter heeft ze allemaal in huis voor die bewuste handel. Warhall, Miro, Appel en ook Corneille. Allemaal gesigneerd en ik word er niet koud of warm van. Maar voor de centjes is het leuk.
    Het kind koopt nagenoeg alles in Amerika waar alles op z’n gat ligt en verkoopt het hier met 1000% wint. En dat allemaal door die “kunstkenners”. We lachen ons er rot om.

    En inderdaad, je betaalt de handtekening. Maar nergens zoveel vervalsingen als in de kunst.
    Het is een schimmig wereldje.

    Ondertussen heb ik een teckel van Picasso aan de muur. Niet waard om in te breken want hij komt van Ikea. Een reproductie. Ware kunst voor mij!

    april 10, 2011 om 5:34 pm

  5. miranda

    ps: als Beever iet voor me zou willen maken dan hou ik me aanbevolen. Dit zou ik heel graag aan de muur hangen. Je blijft er naar kijken.

    april 10, 2011 om 5:36 pm

  6. Regenboog

    @Miranda, heb ik een groot gedeelte van mijn leven hard gewerkt om tot een redelijke Kunstverzameling (met een grote K) te komen voor een prikkie, zit jij die handel af te kraken. Jouw dochter en ik staan in NY tegen elkaar op te bieden.

    Zakelijk gezien had jij je dochter aan Regenboog moeten uithuwelijken 🙂

    april 10, 2011 om 6:54 pm

  7. miranda

    Ik zal het doorgeven. Zodra ze een Regenboog ziet moet ze stoppen met bieden. Maar verder gaan we niet. Ook geen zakelijk huwelijk. Die madame redt het uitstekend in haar eentje. Ik heb er bewondering voor. En ik hoef nooit bij te springen, dat scheelt.
    Maar ze heeft natuurlijk wel een goede leermeesteres gehad, ha, ha.

    april 11, 2011 om 7:16 am

Reacties afgesloten

