Just another WordPress.com site

FORS MEER HUISHOUDENS HEBBEN SCHULDEN

Dat verbaasd ons helemaal niets met de exorbitante verhogingen van vaste lasten. En alweer zijn er plannen vanuit ons rariteitenkabinet om o.a. de ziektekosten weer flink te verhogen.

Het aantal huishoudens met schulden is vorig jaar fors gestegen. In 2010 meldden zich 80.000 huishoudens bij de schuldhulpverlening, ruim 25.000 meer dan een jaar eerder. De hoeveelheid kredieten die de gemeentelijke kredietbanken verstrekten nam toe van 44 miljoen euro in 2009 naar 47 miljoen euro in 2010. 

Dat heeft de Nederlandse Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK) donderdag gemeld. De cijfers baren NVVK-voorzitter Joke de Kock zorgen. ,,De cijfers bevestigen opnieuw dat schulden een breed maatschappelijk probleem zijn. Schulden zijn inmiddels diep in de samenleving geworteld.” De economische crisis blijft druk zetten op de financiën van veel huishoudens, aldus de NVVK. 

De trend dat steeds meer werkenden in de schulden raken, zet zich volgens de NVVK ook in 2010 voort. Een op de twee mensen die aankloppen voor hulp, heeft een inkomen vanaf modaal (33.000 euro per jaar). Mensen komen in de problemen door een complex van factoren, aldus De Kock. Zij zitten bij voorbeeld met een restschuld van de hypotheek of hebben veel op afbetaling gekocht. Ook zijn veel mensen achter met het betalen van de ziektekostenverzekering, aldus De Kock. ,,Voor een gezin met twee studerende kinderen kunnen de kosten daarvan oplopen tot vijf- tot zeshonderd euro per maand.”

Lees hier meer

9 Reacties

  1. Regenboog

    We hadden geen televisie (te duur)
    We hadden geen krant (te duur)
    We hadden geen koelkast (te duur)
    We hadden geen wasmachine (te duur)
    We hadden geen telefoon (te duur)

    Wel had ik wat gespaard, bij de Nutsspaarbank in Den Haag, L.v.Meerdervoort.
    Was ik verplicht van mijn ouders.

    Langzaam kwam er een generatie die moesten radio, videorecorder, internernet, auto.

    Uiteindelijk kwam een deel van deze generatie bij de schuldsanering terecht. DAT WAS VOOR DE EC. CRISIS. Toen bestond het probleem ook al. Alleen niet op deze grote schaal als nu.

    Het verplichte sparen ben IK mijn leven lang blijven doen en heb er nu plezier van.

    Bedankt ouders!!

    april 29, 2011 om 11:14 am

  2. miranda

    Je hebt weer eens gelijk Regenboog. Ik ben soms blij dat ik van na de oorlog ben, maar nog wel heb meegemaakt dat er gewoon NIKS was. Heel langzaam werden we rijker en rijker, maar nooit vergaten we dat er echt niks was.
    En dat komt nu goed uit. In de tussentijd heb ik nagenoeg alles gehad, je kunt het zo gek niet bedenken. Maar wel met altijd in het achterhoofd dat het van weinig belang was, want ik zou het best wel weer eens moeten inleveren en het dan ook kunnen.

    Toen kwam de crisis van 1989 en inderdaad, weg was alles. Maar het werd een uitdaging om aan geld te komen zonder te lenen. En de kinderen hoefden er niet onder te lijden. Ook dat lukte en we kwamen er weer helemaal bovenop.
    En weer genoot ik van alle luxe, maar met wel in het achterhooofd……..

    En jawel hoor, die beruchte dag is vandaag aangbroken. Vandaag is de laatste werkdag van Arie (dgAh), want z’n baas geeft er de brui aan. Aj, dat wordt weer afzien. Ben ik nog zo flexibel als toen ik jong was? Tuurlijk en ik blijf een eeuwige optimist.
    Hoe ouder je wordt hoe meer je merkt dat je eigenlijk maar erg weinig nodig hebt.
    Ik word weer herinnert aan de tijd dat we niks hadden en die kant gaat het dus weer op.

    Maar alles wat ik in de tussentijd gehad heb was super en wat de toekomst brengt? Geen idee, weer een nieuwe uitdaging.

    april 29, 2011 om 1:42 pm

  3. Regenboog

    @Miranda.
    Laat Arie, die niet Arie heet, zijn kop niet hangen. Het gebeuren met de werkgever is verschrikkelijk. Zijn er mogelijkheden dat Arie niet voor zichzelf begint? Makkelijk gezegd eigenlijk als ik geen achtergronden weet. Maar toch…… jij bent geen vrouw die een man heeft zonder eigen initiatieven, ideeën. Dat heeft hij best zien aankomen. Dan ga je als man er zich op voorbereiden dat dit je kan overkomen.

    Zo’n man heb jij, wedden!! Anders was het jouw man niet…..haha!

    Ik lach wel, maar ik ken de situatie. Ook mij is het overkomen. Maar toen het mij overkwam heb ik een mindere baan geaccepteerd. Maar dat was niet eens nodig meer, want er diende zich (niet zomaar hoor) een andere aan die mij nodig bleek te hebben, maar het mij nooit had durven vragen. Al jaren lang!!

    Daar heb ik tig jaren gewerkt met veel profijt voor beide partijen… tot mijn vervroegde “snipperdagenperiode”…. zalig.

    En vandaag de dag nog vragen ze nog me om……. huppeldepup, laat maar. Begrijp je mij?

    Sorry , dit was even iets persoonlijks over mij. Maar dat schrijf ik in de hoop dat het bemoedigend is voor jouw echtgenoot. (Arie zeg ik niet want het is geen vismaat van mij, bovendien weet ik niets van hengeltjes……).

    Liefs voor beiden van
    Regenboog

    april 29, 2011 om 4:50 pm

  4. Ja, die perioden hebben wij ook en sinds 2000 al weinig. Punt is dat er niet helemaal tegenaan te sparen is wanneer je je huis een beetje wil fatsoeneren en na 12 jaar moet je wel, hoe creatief je ook bent. Sommige dingen kosten nu eenmaal centjes en veel centjes tegenwoordig.

    Schulden hebben we echter nooit gemaakt, maar frusto is het wel als je je een ongeluk spaart voor iets, maar de prijzen gaan erg omhoog (of na de euro zelfs verdubbeld).

    Maar dat gaat dan eigenlijk alleen maar om opknappen en vervangingen, geen luxe dingen.

    april 29, 2011 om 7:05 pm

  5. Regenboog

    @Onderdejampotbril(veel te lange naam hoor).

    Volkomen met je eens. Het grote probleem gaat worden dat ons geld een luchtbel blijkt te zijn. Geld vertegenwoordigt een waarde, maar het is papier…. is gekoppeld aan de US Dollar. Die drukken er ongelimiteerd bij. Staatsschulden lopen te hoog op. Ook in sommige (te veel) EU-landen.

    Belachelijk, als het fout gaat met genoemde valuta dan kan ik overstappen naar ruilhandel.

    Een triest vooruitzicht. Persoonlijk ben ik een voorstander van dat de munteenheid gekoppeld wordt aan de goudprijs.

    Ieder land moet zijn munteenheidwaarde koppelen aan het goud wat het bezit. \

    Neen, wat gebeurt er, het goud wat in het bezit is van de Centrale Banken wordt verkocht!!!! En de bankbiljetten worden bijgedrukt.
    China is één van de snelst groeiende economieën in de wereld, maar heeft de meeste staatsleningen van US om hen te helpen. Als ze deze op de fin. markt gooien kunnen we het schudden.

    Sta ik alleen in deze gedachte?

    april 29, 2011 om 9:28 pm

  6. miranda

    @Regenboog, bedankt voor je openheid en meedenken. Het blijft toch altijd een mijlpaal in je leven zoiets, maar gelukkig zijn we na lang wikken en wegen er een beetje uitgekomen.

    Voor zichzelf beginnen is geen optie. Wij hebben lange, lange jaren een eigen bedrijf gehad aan de Laan waar jij je jeugdcentjes spaarde. Maar dat ging helaas in de vorige crisis en mede door een firma leugens en bedrog failliet. Toen hebben we gezegd: dat nooit meer!

    Maar in dit land wordt het je natuurlijk niet gemakkelijk gemaakt als zelfstandig ondernemer. Trouwens waar wel. Arie moest de afgelopen jaren een aantal certificaten halen. Verplicht met de daaraan verbonden niet op te bregen kosten natuurlijk. Zo hou je de spoeling dun. En dit terwijl hij dus bij de top van zijn vakgebied hoort plus 42 jaar ervaring. Hij kan de certificeringsjongens nog heel wat leren. Maar zo gaat dat dan en word je feitelijk je baan ontnomen. Wie wil er nou op zijn leeftijd terug naar de klas? Hij wil ’s avonds thuiskomen en z’n glassje wijn drinken. En ik geef hem geen ongelijk. Dat mag als je 63 bent.
    Straks ga ik naar de begrafenis van mijn kapster die vorige week doodneerviel onder het bbqen, 37 jaar en moeder van 2 kleine kindjes.
    Dat zet alles weer in perspectief helaas.

    Ruilhandel? Prima, gebeurt al jarten toch. Ik doe de ramen bij jou en jij mijn tegels of zoiets.

    En wat betreft je mening over geld gekoppeld aan goud: als er daar weer teveel van is ontwaarden ze dat weer. Stel toch dat het gewone klootjesvolk er teveel van krijgt door verstandig te beleggen of sparen….

    En laten we eerlijk zijn: geld? Wat is dat? Het bestaat toch ook al bijna niet meer. et is gewoon wat heen en weer geschuif met cijfertjes op de computer.

    Jij mag al mijn resterende geld hebben wanneer je me één eerlijke bank of geldinstantie kunt aanwijzen. Je weet tenslotte aan wie de banken en de daaraan verwante handel toebehoort. Zucht.

    mei 2, 2011 om 7:57 am

  7. Regenboog

    @Miranda.
    Jouw “resterende” geld? Geniet ervan met volle teugen….. Omdat ik zelf een schakel was van (zoals jij mooi verwoordt) “de daaraan verwante handel” heb ik er geen recht meer op. Meer geef ik niet prijs op deze plaats.

    Maar de geschiedenis van jouw echtgenoot vertoont veel raakvlakken met de mijne. Alleen kon ik het mij veroorloven vervroegd met pensioen te gaan.

    De laatste zinsnede van jouw reactie spreekt voor zich bij ieder weldenkend mens (zijn we het weer eens) 🙂

    mei 2, 2011 om 11:14 am

  8. miranda

    @Regenboog, stel je niet te veel voor van mijn “liggende gelden” he, ’t is maar een woord. Het is een zegen tegenwoordig wanneer je je kunt veroorloven met vervroegd pensioen te gaan.
    Het is toch te sneu voor woorden wanneer je als man van 63 tegenover een broekie van, pak ‘m beet, 26 zit, die jou gaat zeggen dat je een sollicitatieplicht hebt. Dan heeft hij toch niets begrepen van het beroep van Arie, want dat kan je niet zomaar ergens gaan uitoefenen. En dat is een van die bureaucratische dingen waar je tegenop loopt. Waar je totaal geen weet van hebt wanneer je een baan hebt en niets met dat wereldje te maken hebt.
    Ik hoor de verhalen met klapperende oren en stijgende verbazing aan.
    Des te meer zie ik de toekomst als een uitdaging tegemoet en eerlijk waar, ik heb er zin in. Ik dacht dat ik al m’n grenzen al had opgezocht en verkend, maar nee hoor, ik mag in de herkansing. En met mij velen. Maar als iedereen de schouders eronder zet en de moed erin houdt, dan wordt het misschien nog leuk ook.

    mei 2, 2011 om 3:54 pm

  9. Regenboog

    Miranda, het is niet alleen te sneu voor woorden maar veel erger dan dat, het is vernederend voor Arie.

    Daar sta je dan met alle kennis en ervaring. Je wordt nu als “kostenpost” beschouwd door de “broekies”.
    En als Arie zn werk had kunnen behouden was ie in de ogen van dezelfde broekies te duur.

    Ik ken Arie niet, maar hij moet zich “rot” voelen in deze omstandigheid.

    Ik mag zeker dankbaar zijn dat ik de kans kreeg een paar jaar eerder te stoppen dan gebruikelijk.

    mei 2, 2011 om 6:01 pm

Reacties afgesloten

