Just another WordPress.com site

LAMMETJESPAP VAN DE BOERIN

Wie kent het nog uit zijn allervroegste jeugd? Lammetjespap. Ik vond het heerlijk en bleef het nog lang eten, evenals rijst met suiker. Het is een oud-hollandsch recept van verbluffende eenvoud, koeienmelk en bloem.

Natuurlijk het liefst de ouderwetse melk, vers van de koe getapt. Dat beeld krijg je als je aan lammetjespap denkt, hoewel de melk toen in flessen werd aangeleverd door de melkboer. Glazen flessen met een zilverkleurig foliedopje erop. Zo werden ze ook nog lang in de supermarkt verkocht, eer ze werden vervangen door kartonnen pakken.

Tegenwoordig is een boerin een moderne, alround vrouw met alle technische middelen die het huishouden en de moderne boerenindustrie toelaat. Zelf aan die uiers van de koe trekken, dat hoeft niet meer.

En toch is het boerenvak nog altijd hard werken.

En dan lusten de kleintjes en de groten wel lammetjespap

Lammetjespap voor 4 personen:

4 dl. melk, 75 gram bloem, wat zout, basterdsuiker

Roer de bloem met wat melk tot een glad papje. Breng in een pan de rest van de melk met een snuf zout aan de kook. Pas op voor overkoken. Giet het bloempapje al roerende bij de kokende melk. Laat het papje 5 minuten zacht doorkoken. Serveer warm met basterdsuiker. 

2 Reacties

  1. miranda

    Wat leuk! Heel even was ik weer terug in de tijd, toen mijn moeder, wanneer de centen voor vers brood opwaren, lammetjespap maakte. En ons presenteerde als iets heel bijzonders dat je maar een enkele keer te eten krijgt, omdat het gewoon te bijzonder was om het te vaak te eten. Met als gevolg dat we zonder het te weten vaak uitkeken naar het moment dat de centen opwaren en ook het statiegeld er al doorheen was gedraaid. Zo had mijn moeder veel trucjes waardoor ik nu denk: wat een levenskunstenares was ze!
    Ik denk er met plezier en inm dankbaarheid aan terug. En nu snel melk halen want ik eet straks: jawel, herinneringen.

    maart 29, 2011 om 7:21 am

  2. Leuke reactie van je, Miranda. Dan weet ik dat ik het niet voor niets doe…

    Delphi

    maart 29, 2011 om 8:43 am

Reacties afgesloten